Amerikaans

Een oud filmpje uit 2012.
Typisch Amerikaans.
Maar hou zou het bij ons zijn?

En hoeveel van de Gentse politiemensen zouden op de slotvraag positief antwoorden?
Anders geformuleerd: hoeveel manuren besteedt het Gentse korps aan deze vorm van criminaliteit?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Amerikaans”

  1. Aan de fietsenstallingen rond Sint-Pietersstation heb ik toch regelmatig verdachte zaken opgemerkt. Gasten die systematisch de rekken aflopen en ieder fiets bekijken. Die spreek ik niet direct aan, heb dat zelf ook nog gedaan in de hoop mijn gestolen fiets terug te vinden 😉
    Op een zonnige zondagnamiddag ben ik eens blijven kijken naar 2 gasten “op ronde”. Een 3e stond op straat. Wanneer hij mij opmerkte kwam hij mij zeggen: “Ik steel geen fietsen hoor, ik ben daartegen…”. Toen ik vroeg wat zijn makkers aan het doen waren beweerde hij van niks te weten… Uiteindelijk zijn ze weggegaan.

    Maar wat ik mij ook wel afvraag: iedereen kent wel iemand die zijn fiets verdwenen is aan het Sint-Pietersstation. Het gebeurt waarschijnlijk dagelijks. Maar heeft men ooit al 1 dief gepakt?

    In ieder geval roep ik iedereen op die slachtoffer is altijd aangifte te doen. Hoe “erger” de statistieken, hoe meer kans dat men er iets aan gaat doen.

  2. Het filmpje is crimineel goed en dat zouden we in Gent bvb. ook eens moeten opnemen en dan tonen aan politici en politie.

    Vaststellingen:
    – Dagelijks stelen dieven in België om en bij de 100 fietsen. Men steelt ook componenten, dit is op deze site ook aangetoond. Tegenwoordig zit er georganiseerde criminaliteit achter, dit weet elke instantie nu.
    – De politie doet niks. Integendeel, een slachtoffer kreeg zelfs te horen: “Pakt er zelf ene aan het station!” Dit zei een Gentse flik aan een kennis die aangifte wou doen van haar gestolen fiets. Ze werd dus eigenlijk wandelen gestuurd.
    Het is blijkbaar veel te lastig om eens wat speurwerk te verrichten om zo een bende op te rollen. Tjah, ze kunnen er niet mee uitpakken he, ’t is geen drugs.
    Laks, laks, laks en dus medeplichtig aan de diefstallenplaag. Waar betalen wij eigenlijk belasting voor?
    – De politici doen niks. Ze beloven enkel. Oh ja, ze zijn ook goed in het bedenken van geldverslindende campagnes, die vooral gericht zijn op de fietsers die hun fietsen goed op slot moeten doen. M.a.w. de rolllen worden bijna omgedraaid. De burger betaalt wederom die campagnes.
    – Zelfs de beste sloten houden echte dieven niet tegen. Er zijn waar gebeurde verhalen dat dieven zelfs de paal uitrukken waaraan de fiets zit geketend. Hoe? Simpel: men rijdt er voor met een vrachtwagen met kraan die de paal uitrukt, het zijn zgn. wegenwerken…
    – Sloten: er wordt teveel brol verkocht in winkels. Hét internetadres waar men sloten test: http://www.stichtingart.nl . Persoonlijk heb ik twee sloten met min. 3 ART sterren: een kettingslot en een beugelslot. Ik heb er veel te lang over moeten doen om die site te vinden, deze is véél te weinig bekend.
    – Belgische fietsregistratie trekt op niks. Overheden moeten onderling samenwerken, onder mekaar én met fabrikanten om een uniform kraakbestendig registratie- en coderingssysteem te ontwerpen. Men produceert de gekste en duurste dingen op deze aardbol, maar iets wat mensen echt nodig hebben is blijkbaar van het goede teveel. Een even kraakbestendig track-and-trace systeem eraan toevoegen is nog beter: vanaf de fiets gestolen wordt kan men deze volgen met een applicatie op smartphone of pc. Ook daar faalt de politie: ik ken een verhaal waarbij iemand de politie belde dat hij via zo’n track-and-trace zijn fiets kon volgen, de politie wou zelfs niet ingrijpen.
    – Veel fietsenstallingen trekken op niks. Bvb. waar men enkel het voorwiel in kan brengen waarbij men het frame niet aan iets vast kan ketenen.
    – De situatie is hier even slecht als in NYC. Een kennis van een collega zag toevallig haar gestolen fiets staan. Haar man is dan die dag de – door de dief nieuw aangebrachte – ketting gaan doorslijpen. Niemand keek op…

    1. Wat sloten betreft: een degelijk slot kost behoorlijk wat geld. Veel mensen zijn niet bereid dat eraan te geven, bijvoorbeeld omdat het evenveel kost als hun tweedehandse fiets. Dan wil je een goedkoop slot. Begrijpelijk, zo lang je wel degelijk beseft dat een goedkoop slot ook niet zo sterk is.

      1. – Ik kan daar inkomen, maar als men vaststelt dat het fietske is gestolen, dan vloekt men goed én – vergeeet niet – dan is de fietser zijn eigenste vervoer kwijt voor die dag, dagen, weken… Dus het loont steeds, is mijn mening. Een ART3 slot begint van ca. 40 EUR (zie bvb. http://www.slotenspeciaalzaak.nl/art-sloten-2/art-3-slot.html ). Is dit veel geld? Koop eens een degelijk truitje of ondergoed als je woonwerkverkeer doet, ge zult verschieten. Bovendien is dit geen verloren geld voor zo’n slot: men kan het toch nog voor andere doeleinden gebruiken? Natuurlijk, als men als consument niks doet, dan moet men niet beginnen neuten he. Men kan evengoed de eigen voordeur open laten staan en achteraf komen bleiten dat het huis leeggeroofd is… Dat geldt voor alles en iedereen.
        – Mijn punt is eerder: er wordt veel te weinig correcte info gegeven aan de burger. Men vindt niet op veel plaatsen info naar dé slotensite http://www.stichtingart.nl . Als men een duur slot aanschaft en het voldoet niet aan de ART kwaliteit, dan is het gewoonweg brol, ook al is het een zwaar slot! Ik zag op deze site een foto van een dame die 3 sloten op haar fiets deed: https://fietsbult.files.wordpress.com/2012/01/120123gent-084.jpg ), ze werd een ‘voorbeelddame’ genoemd. Kijkt men iets beter, dan ziet men dat er al twee sloten niks waard zijn, nl. deze die al aan haar fiets hangen; het lange slot dat de dame aan het bevestigen is, is misschien iets beter al kan ik het van op de foto niet beoordelen. M.a.w. er is grote kans dat haar fiets op ca. 2 minuten kan gestolen worden!

        Wat strutuur en info betreft, kijk eens naar:

        http://www.mobielvlaanderen.be/wegverkeer/fietsen-016.php : geen woord over een ART slot. Trouwens een ongelooflijke rommelsite, een spiegelbeeld van het fietsbeleid: rommelig.

        — Idem bij de eigen fietsersbond: http://fietsersbond.be/taxonomy/term/224 , daar hebben ze van ART ook nog niet gehoord blijkbaar. Wat zegt men daar? “De Fietsersbond adviseert om een combinatie van sloten te gebruiken: een hoefijzerslot (om kort te parkeren), een beugelslot (bv. Abus, Granit-Plus,…) en een kabelslot (om je fiets aan ‘de vaste wereld’ (een paal of dergelijke) vast te maken).”
        Een hoefijzerslot, of beter: een ringslot, is meestal NIET goed, de meesten komen niet hoger dan ART 2 en zijn dus vrij makkelijk te kraken. Ook al laat je de fiets maar voor even staan: neem een klein minuutje om deze met een degelijk slot te parkeren. Dus dat is al fout advies van ‘de bond’. Dan: een beugelslot… Goed, dit kan OK zijn, maar waarom vermeldt men één merk? (Granit Plus is trouwens één type binnen het merk Abus en geen ánder merk.). Als de fietsersbond een klacht van een fabrikant aan haar been moet hebben, moeten ze zo voortdoen. En, een kabelslot ten slotte is helemaal niet goed, het moet een KETTINGslot zijn.

        De fietsersbond stelt ook de Police-on-web voor om aangifte te doen van fietsdiefstal. Dit is géén goed voorstel omdat men via deze weg niks officieel aangeeft, de politie zegt dit zélf en dat staat, dacht ik, op de site van police-on-web zelf als men daar de stappen heeft doorlopen. Dus ga altijd naar de lokale politie om aangifte te doen, anders geraakt men niet in hun ict-zoeksysteem.

        Fietsdiefstal wordt op de site van de fietsersbond stiefmoederlijk behandeld, het zit onder het menu “andere thema’s”. Wat voor de gewone mens belangrijk is, vindt de fietsersbond blijkbaar niet zo belangrijk.

        Kijk eens naar onze noorderburen:
        http://www.fietsersbond.nl/fietsdiefstal . Dát is informatie en het is een hoofdtopic, niet iets weggemoffeld in een submenuutje. In de relevante links staat o.a. stichting ART vermeld. Trouwens, de ganse site van onze fietsersbond ziet er mottig uit vergeleken met deze van onze noorderburen.
        http://www.centrumfietsdiefstal.nl/ Men heeft dus zelfs een centrale site over fietsdiefstal. Heeft Vlaanderen, België dit?

        In NL graveert men trouwens een RAI nummer, een uniek nummer dat de overheid i.s.m. de industrie heeft ontwikkeld. Wat doet men in Belgenland? Nottenbollen. Of ’t is te zeggen: men blijft maar rijksregisternummers graveren. Publieke privacy-schending op grote schaal. Ge kunt evengoed uw paspoort aan jan-en-alleman te grabbel gooien.

Geef een reactie op taaner Reactie annuleren