Pendelaar (2)

Er is goed nieuws, en minder goed nieuws.

Deze morgen prijkten hoogst originele plankjes op de buitenste rekken van mijn vertrouwde fietsstalling.
Vanavond kon ik ze snapshotten. Het zijn intelligente bordjes. Er is over nagedacht. Weerbestendige betonplex. De correcte breedte om te blijven staan op dit metaalprofiel:

d
16feb09, 18u59, Dampoortparking

Deze bordjes zijn gemaakt voor veelvuldig gebruik. De boodschap is duidelijk: get away, we gaan werken:

s
16feb09, 18u59, Dampoortparking
16feb09, Dampoortstation
16feb09, 18u58, Dampoortstation

Ook een reeks autoparkeerplaatsen moet leeg blijven:

16feb09, 19u03, Dampoortparking
16feb09, 19u03, Dampoortparking

Komt er een gasleiding? Gaat men asfalteren? Komt het fietspunt er al?
Ik vermoed het laatste. Op een sticker die een signalisatielint vasthield las ik Verhofsté. Dat klonk als muziek in de oren. Een 10 jaar geleden monteerde die metaalfirma ons zwevend terras, en vond ik er eenvoudige wielbeugels voor onze fietsstalling in het souterrain. Verhofsté merkte toen al dat fietsstallingen de toekomst waren. Ik zag ze de “tijdelijke” overdekte fietsstallingen op het Brugse stationsplein monteren. En ze hebben nog steeds vacatures voor monteurs.

Er komen dus zo goed als zeker fietsrekken.
Het minder goede nieuws is dat de bordjes er amper staan van vrijdag, en dat de werken morgen beginnen. Maar ik vermoed dat deze firma weet wat ze doet, en dinsdagmorgen geen fietssloten zal doorknippen. Als ze slim zijn beginnen ze de werf op het stukje autoparking, zodat die stallingscapaciteit er eerst bijkomt voor er verdwijnt.
Tegen dan zal het te ontruimen rek ver leeg zijn. Vanavond stonden er rond 19u nog 127 fietsen vastgeklonken:

16feb09, 19u03, Dampoortparking
16feb09, 19u03, Dampoortparking

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

9 gedachten over “Pendelaar (2)”

  1. Volgens mijn collega hebben ze de rekken vanmorgen gewoon met alle fietsen eraan met de kraan opgetild en in een vrachtwagen geladen…

  2. Je zal het maar tegenkomen dat je deeltijds werkt (niet op vrijdag noch op maandag) of dat je een paar dagen ziek was en op dinsdag blijkt je fiets verdwenen.
    Hoe noemen ze zoiets: non-proactief beleid?

  3. @ Satur9: Ja hoor, zelf geteld rond 19u.

    @ Pjotr: Als het meezit heeft de vrachtwagen de rekken mèt fietsen verderop de parking neergepoot. Ik heb ze dat in Brugge ook zien doen.

  4. Het was een hallucinant beeld deze morgen om te zien hoe de kraan de rekken met de nog daaraan bengelende fietsen omhoogtilde – en probleem, niet deftig op hun vrachtwagen kreeg.

  5. Van vrijdag tot maandag is wel heel erg kort als waarschuwing, en in ieder geval niet klantvriendelijk vanwege de NMBS.

    Het stedelijk reglement zegt dat (achtergelaten) fietsen aan de stations na een week kunnen worden verwijderd.
    Maar dit terrein is eigendom van de NMBS.
    Heeft iemand een idee of er op hun terrein of hun reglement iets staat over maximale stallingsduur?

    Anders kun je eventuele schade aan fietsslot en/of fiets terugeisen.

  6. Aan de mensen van het fietspunt.
    Wanneer starten jullie hier, een container zetten is niet genoeg. Ik ben al 4 fietsen gestolen aan de dampoort.

  7. Eindelijk schot in de zaak!

    Een officiële mededeling:

    “Binnenkort breidt het Gentse Fietspunt uit. Aan het Dampoortstation wordt in de loop van de maand april 2009 een tweede Fietspunt opgericht. Dat zal dezelfde diensten aanbieden als het Fietspunt aan het Sint-Pietersstation, zij het op iets kleinere schaal.
    Aan het Dampoortstation wil het Fietspunt van Max Mobiel het huidige aantal fietsstallingen opkrikken van 950 tot een 2.000-tal plaatsen. Momenteel worden er al een 1.500-tal fietsen in de buurt van het Dampoortstation geparkeerd.”

    http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9oZWV0dmFuZGVuYWFsZCZyZWM9MTQ5Njg0.html

    Er staat wel niet bij wanneer al die 2000 stallingen er zullen zijn.

Plaats een reactie