Trein/fiets (2): dubbeldekker

13okt10, 09u03, Gent Sint-Pieters
13okt10, 09u03, Gent Sint-Pieters
13okt10, 09u04, Gent Sint-Pieters
13okt10, 09u04, Gent Sint-Pieters
13okt10, 09u04, Gent Sint-Pieters
13okt10, 09u04, Gent Sint-Pieters
11okt10, 12u04, Gent Sint-Pieters

Alles wat ik over bovenstaande foto’s wou schrijven is al door u geschreven in de vorige post.
Waarvoor dank.
Kort samengevat:
* er bestaan dubbeldektreinen met wagons waar fietsen en andere wielige dingen als kinderwagens vlot in kunnen via een aparte zijdeur, die geopend wordt door de conducteur.
* dat is een schitterende evolutie. Mama NMBS wordt langzaamaan fietsvriendelijk.
*nu enkel nog een systeempje verzinnen om duidelijk te maken wèlke trein zo’n faciliteit heeft, zodat een fietser de reis daarop kan plannen. In tijden van internet kan dit niet zo moeilijk zijn.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Trein/fiets (2): dubbeldekker”

  1. Ik vind het wel bizar dat de conducteur er moet bij zijn om die deur te openen. Ik heb al een paar keer mijn fiets langs de trappen naar binnen of naar buiten moeten sleuren omdat de conducteur niet te vinden was.

    Bij klassieke treinen moet je je fiets in een bagageruimte zetten die niet vrij toegankelijk is. Logisch, want er staan daar ook nog andere dingen en dus moet de conducteur toezicht houden.
    Maar bij deze treinen zet je je fiets in een ruimte met vrije toegang.

    Maar voor de rest: niets dan lof.

    1. Toch zijn er nog enkele pijnpunten aan deze wagens:
      1) de zorgvuldigheid waarmee fietsers hun fiets parkeren en vastmaken. Wie na jou komt en op vetvlekken getrakteerd wordt is terecht misnoegd.
      2) dit compartiment is verder een gewone zit- en staanplaats voor reizigers die zich ook als dusdanig gedragen, ttz plaatsen 3, 6, 8, 11, … worden ingenomen en ertussen is te weinig plaats voor een fiets (is zonder tekening ook wel duidelijk denk ik).

  2. De NMBS heeft een andere kijk op fietvervoer dan de meeste andere spoorwegmaatschappijen.
    In België kan je, mits betalen, op vrijwel alle treinen je fiets meenemen. In andere landen is je fiets meenemen vaak gratis, maar je kan niet op alle treinen.
    In die landen kan je meestal van de vertrekschema’s afleiden, via een symbooltje, of er fietsen meekunnen. Frankrijk en Italië werken op die manier.
    Het volstaat dus voor de NMBS om op de vertrekschema’s een fietslogo te plaatsen wanneer er een speciale wagen in de trein voorzien is. Alle andere treinen hebben dan het klassieke dobbelsysteem (zie gisteren). Vooral wie met een groepje fietsers de trein wil gebruiken zou daar gelukkig mee zijn. De klassieke pakwagen is meestal maar berekend op een drietal fietsen. Bovendien moet je in de nieuwe treinstellen je bagage niet afladen. Dat scheelt een hoop werk en wachttijd voor de fietser en de NMBS.

Plaats een reactie