Russische roulette: melding 123

Melden helpt meestal.
“Meestal” impliceert “niet altijd”.
Melding 118 van 21 februari heeft niks uitgehaald.
De werf aan de R4 Zuid annex de werf Arteveldestadion krijgt week aan week een fietsonvriendelijker karakter.
Simpel gezegd: de aannemers zeggen foert, en de opdrachtgevers laten begaan.
Deadlines gaan voor op veiligheid.
Of is het een mix van onverschilligheid en luiheid?
De enige vraag is: wanneer gebeurt het eerste ongeval.
Men is er precies op voorzien:

10apr13, 16u51, Ottergemsesteenweg Zuid
10apr13, 16u51, Ottergemsesteenweg Zuid

10apr13, 16u51, Ottergemsesteenweg Zuid
10apr13, 16u51, Ottergemsesteenweg Zuid

Fietsers die vanuit de R4 Binnenring Zwijnaarde stadinwaarts willen krijgen een basiscursus Russische roulette voorgeschoteld.
De klotesituatie is moeilijk op foto vast te leggen, video ware beter.
Simpel samengevat: de werf stuurt fietsers langs een tweerichtingspad stadinwaarts.
Daarna volgt een smalle zone zonder fietspad of aanduiding waarheen.
Het einddoel, een prima tweerichtingsfietspad richting UZ, is enkel te bereiken mits de basiscursus van hierboven.
Een paar beelden:

10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u51
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u51

10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u50
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u50
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u51
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u51
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u52
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u52
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u53
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u53
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u52
10apr13, Ottergemsesteenweg Zuid, 16u52

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Russische roulette: melding 123”

  1. Daar fietsen is ook een ontdekkingsreis: de werfbeheerders variëren de fietsroute. Soms schuiven de blokken die het “fietspad” markeren zo ver op, dat je amper nog door kunt, wordt je door putten geleid, verdwijnen alle markeringen, … Als je denkt dat je de weg wel kent, wordt die nog maar eens veranderd.
    Komende van Zwijnaarde wordt je recht naar de werf geleid, al vanaf het begin van de werken. Er is geen omleiding voorzien (maar de werfbeheerder klaagt wel dat wielertoeristen ontevreden zijn: “moeten ze maar omrijden”). Gebrek aan inlevingsvermogen of wordt weer vergeten dat niet alle fietsers recreatief rijden ?
    Ze doen hun best, denk ik, maar het is niet voldoende.

  2. Zijn er daar -behalve werfspotters- veel fietsers? Het is er zo schrijnend dat men fietsen op die plek vlakaf zou moeten verbieden. Een pechstrook langs de autoweg is nog veiliger.

    1. Elke keer als ik er passeer zijn er fietsers. Het is een frequent gebruikte woon-werkas (ik ken er ook persoonlijk), waardoor in de aannemersovereenkomst staat dat de oversteek van de Ringvaart maximaal x aantal weken mag onderbroken worden. En fietsverkeer verbieden? Ik vrees dat sommige aannemers hierop aansturen. Dergelijk aannemersgedrag op fietsassen zie je in Denemarken een pak minder.

  3. Leest de overheid mee? De oprit gaat helemaal dicht voor auto’s. Reden: te gevaarlijk voor de fietsers die er nog wel door mogen. Voor de auto’s is een omleiding voorzien via de oprit UZ/E17 en de nieuw afrit op de R4, net voor de verkeerswisselaar van Zwijnaarde. Details op http://www.r4verbindt.be.

Plaats een reactie