Fietsen langs het water – Missing links weggewerkt

jaagpad Bovenschelde Zwijnaarde
jaagpad Bovenschelde Zwijnaarde

Fietsen langs het water is snel, gezond en stil – er zijn minder auto’s – en met een beetje geluk is het ook gewoon erg mooi, met groene oevers vol leven. Altijd geweldig om met de fiets een blauwe reiger te spotten die even met je meevliegt aan de Visserij.
Gent wordt doorkruist door waterwegen. Met een doordachte inplanting van fietsbruggen, onderdoorgangen of fietspaden langs het water kunnen er veel missing links op fietsroutes worden weggewerkt waardoor we ongetwijfeld meer mensen op de fiets krijgen. Voor de fietsers die er nu al zijn, wordt het alleen maar beter.

Van de Stropkaai tot Baudelo
We starten onze tocht aan de Zuid, achter ons ligt de oude stadsbibliotheek, voor ons komt de nieuwe. Denk even mee: het zou moeten mogelijk zijn om vanaf de Stropkaai de ondertunneling te nemen – die er inderdaad nog niet ligt, maar nu zou het echt niet lang meer duren werd ons verzekerd – en zo verder te fietsen langs de gebouwen van de hogeschool en de universiteit. Dit pad is op dit moment nog niet openbaar toegankelijk maar wij hopen dat de stad hier in samenwerking met de onderwijsinstellingen werk van zal maken. Vanaf de Vooruit zou er dan een onderdoorgang komen onder de brug van de Lammerstraat om zo vlot en snel de Waalse Krook te kunnen bereiken. En nog meer moois: Via het François Laurentplein kan je dan verder fietsen naar de Reep, waar je vervolgens kan genieten van het water richting Baudelo, of richting Keizerspark.

Hellend vlak aan de Saskes
Volgend halte is er eentje waar menig fietser al heeft staan vloeken. De sluis aan de Saskes, over de Schelde tussen de Vlaamse kaai en de Scheldekaai, is voor bakfietsers, fietskarren, senioren en kinderen niet evident omwille van het hoogteverschil dat je moet overbruggen om de sluis op te geraken. Wie op de sluis wil geraken, moet de fiets dus optillen. Niet evident!

Desondanks is er nu al erg veel fietsverkeer maar met een vlakke sluis is het fietspotentieel nog veel groter. Volgens de Fietsersbond kan deze missing links simpel worden weggewerkt door de sluis wat breder te maken en een hellend vlak te creëren om de sluis op te rijden. Eén van de vervelende beugels waar je vroeger moest door ploeteren heeft Waterwegen & Zeekanaal gelukkig al weggehaald. Traag maar zeker…

Veilig onder de R40We fietsen verder langs het mooie pad op de Scheldekaai, langs het Keizerpark en onder de Brusselsesteenweg. Voorbij de Franse Vaart houden we halt aan het begin van het jaagpad langs de Schelde, richting Merelbeke. Een fietsbrug vanop het jaagpad richting Filips De Goedekaai zou voor de fietsers uit Ledeberg een gigantische verbetering zijn in vergelijking met de huidige situatie. Via de brug kan je van op Ter Plaeten de R40 onder , en zo fiets je verder richting centrum.

fietsonderdoorgang B 401, jaagpad Bovenschelde Gent
fietsonderdoorgang B 401, jaagpad Bovenschelde Gent

We richten onze aandacht vooral op de Sint-Lievenspoort, een kruispunt dat er in de eerste plaats op is gericht om de doorstroming van het autoverkeer te waarborgen. Kom je van Gent-Sint-Pieters en wil je verder naar de Vlaamse Kaai, dan is de oversteek ronduit gevaarlijk omdat die tegelijkertijd moet gebeuren met rechtsafslaande automobilisten die al volop in autosnelwegmodus zitten. Een overstekende fietser ligt niet echt in hun verwachtingspatroon. Het deed ons plezier te horen dat het Agentschap Wegen & Verkeer samen met Waterwegen & Zeekanaal de mogelijkheden van een onderdoorgang voor het fietsverkeer onderzoekt. De Fietsersbond voerde zelf al eens metingen uit en kwam tot de conclusie dat de vaargeul met een fietsonderdoorgang ruim genoeg blijft om pleziervaart toe te laten. Snel werk van maken dus!

Strop op de stropbrug
Volgende halte: de Stropbrug. Voor veel fietsers op de route naar Gent-Sint-Pieters, maar niet echt een bron van groot fietsplezier. Zelfs al komen er bredere fietspaden op de Stropbrug, dan nog is deze brug niet fietsvriendelijk omwille van de lange helling. Fietsbruggen zijn best zo vlak mogelijk, zodat ook senioren, kinderen en, bakfietsers, de brug gemakkelijk kunnen nemen. Er zijn (waren?) plannen om ter hoogte van de Botermarkt in Ledeberg via de Meierij een fietsbrug te bouwen naar de Moutstraat. Niet alleen voor de fietsers naar Gent-Sint-Pieters zou dit een structurele verbetering zijn, ook voor de fietsende werknemers en de studenten op weg naar het UZ zou de reistijd gevoelig verkorten. Een andere mogelijke plaats om een fietsbrug te leggen, is vlak onder de Stropbrug en de spoorwegbrug. Dit is het minst brede stuk van de Schelde, en de meest centrale verbinding tussen Ledeberg en de Burggravenlaan. Volgens de Fietsersbond meer dan de moeite waard om eens te onderzoeken.

Van Malem tot de Groene Vallei
We maken een sprong en belanden aan de rotonde ter hoogte van de Henri Dunantlaan en Overzet, vlakbij het Jan Palfijnziekenhuis. Er ligt nu een brugje richting Malem maar er is zeker nog veel meer mogelijk in deze omgeving. De eerst mogelijke route loopt over de terreinen van de sanitaire handel Van Marcke; daar ligt namelijk een stuk braak. Via een nieuw te bouwen onderdoorgang onder de R40 zou je meteen naar de Groene Vallei kunnen fietsen. Een tweede mogelijke route loopt naar de nu al bestaande onderdoorgang; één van de oudste in Gent, en aan een opknapbeurt toe. Het leuke is dat de bewoners hier al een olifantenpaadje van hebben gemaakt: door het gras zie je het spoor van voetgangers richting de bestaande doorgang onder de R40.

Meer links = meer fiets
De Fietsersbond is ervan overtuigd dat met het wegwerken van deze missing links veel meer mensen in Gent voor de fiets zullen kiezen. Bovendien hebben we nu slechts enkele plaatsen besproken. Gent ligt vol water en dus is er nog veel meer mogelijk!

jaagpad Bovenschelde Ledeberg
jaagpad Bovenschelde Ledeberg

gmf

Eén gedachte over “Fietsen langs het water – Missing links weggewerkt”

  1. Dringend nodig om het kruispunt Stropbrug-Burggravenlaan aan te pakken. Deze ochtend is er een ongeval gebeurd . Hopelijk geen ernstige slachtoffers.

Geef een reactie op Ellen Reactie annuleren