Hoofdfietsas Coupure

Stel je voor: een aannemer plaatst zijn hoogtewerker midden op de stadsring en blokkeert zo het autoverkeer.

Denkbaar? Nee, ik dacht het niet. Voor fietsverkeer is dit wel mogelijk!! Hoe komt dit?

Zijn er personen, firma’s, ganse diensten die fietsverkeer niet ernstig nemen?

Zij die het goed voor hebben met het fietsverkeer, veel sterkte toegewenst.

Hoofdfietsas ?
Hoofdfietsas

Dat de fietsers wel langs kunnen via de werfzone(!) doet niet ter zake. Er is een goede route uitgewerkt met de nodige aanduidingen en signalisatie,en die moet iedereen respecteren.

9 gedachten over “Hoofdfietsas Coupure”

  1. Een werfzone met ingerichte aparte fietsstrook is… de ideale locatie waar steeds plaats is om werfvoertuigen te plaatsen en wat ‘werkruimte’ te hebben. Sterker, ik heb een vermoeden dat wat dikwijls als fietsstrook wordt gezien door fietser, net om die reden gecreëerd wordt (geen sarcasme).

    1. Natuurlijk, want anders staan die voertuigen in de weg…
      Het lijkt vaak dat ‘in de weg’ enkel slaat op autoverkeer. Fietsers en voetgangers zijn dan geen verkeer, vermoed ik.

      Een andere optie is eigenbelang: de kans op schade aan een voertuig is heel veel groter als er een auto op kan knallen. Een fietser of voetganger zal zelf schade oplopen, maar het werfvoertuig (of de auto van de telefonerende bestuurder) loopt amper risico. No problem dus. Kwestie van perspectief.

    2. Ik heb mezelf die bedenking ook al gemaakt.

      Dit is jammer genoeg schering en inslag in werfzones (niet alleen in Gent). Er wordt een fietsstrook en voetpad voorzien dat handig kan dienst doen als opslagplaats voor allerlei bouwmateriaal.

  2. De negatie dat Gent een “fietsstad” is. Blijkbaar is deze foto ’s nachts genomen en was het wachten dat “Ekkergem” ontwaakt. Is er eigenlijk een gevolg gegeven aan deze brutale overtreding? Overigens klopt het niet dat de fietsers via de werfzone kunnen, want deze is met hekkens afgesloten. Het alternatief is tegen de rijrichting op de smalle rijbaan of het trottoir. In deze omstandigheden is deze hoofdfietsas onbestaande en de R40 veiliger.

  3. Vanmorgen gelukkig gemerkt dat deze kraan ‘verdwenen’ was, ze stond er inderdaad flink hinderlijk en gevaarlijk.
    Wat ik me ook al vaker afgevraagd heb. Wie heeft er bedacht om de parkeerstrook aan te passen tot tijdelijke fietspad? Nu gooi je tweemaal het volledige auto- en fietsverkeer door elkaar om van positie te wisselen. Zou een asverschuiving (fietsers naar rijweg, auto’s naar parkeerstrook) geen betere oplossing zijn met minder conflicten?

    1. Pertinente opmerking. Wanneer de rijbaan afgesloten was, gebruikten de aangelanden het fietspad om in of uit hun garage te rijden…

  4. De hoogtewerker wordt gebruikt om de bomen langs de Coupure een snoeibeurt te geven. Zou het kunnen dat het hier gewoon om de Groendienst van de Stad Gent gaat?

  5. Sinds de werken aan de onderdoorgang Rozemarijnbrug gestart zijn, wil ik mijn grote tevredenheid uiten over volgende feiten:
    – de manier waarop er op en afritjes voorzien zijn aan het permanente fietspad
    – er een extra tijdelijk fietspad geschilderd werd
    – mijn dagelijkse oversteek aan de Rozemarijnbrug (ondanks de werken) eigenlijk zelfs vlotter verloopt !
    – er tijdens de snoeiwerken aan de bomen de signalisatielinten continu aangepast werden
    – ik gewoon heel erg blij ben dat er een onderdoorgang komt !
    De snoeiwerken werden trouwens schitterend tijdens de school(krokus)vakantie ingeschaald, waardoor de hinder beperkt bleef.
    Jammer genoeg heb ik geen tijd gehad om er foto’s van te maken. De minuten die ik wou ‘verliezen’, was om even trager te rijden en zo de andere fietsers, voetganger en werkmensen (die voor een beter comfort in de toekomst zorgen) te ontzien. Voor de rest ben ik gewoon gelukkig dat ik aan het fietsen ben.

Plaats een reactie