Het gevaar zien

Close your eyes, and imagine: je rijdt met een auto vanuit de Martelaarslaan de Groot-Brittaniëlaan op. Dat is een vlotte bocht van 90 graden. Vlak voorbij de bocht rijden plots fietsers op de rijbaan. 10 meter voor die situatie staat er bord miximum 30km/u en een pak andere verkeersborden:

25 november 2021, Groot-Brittaniëlaan
25 november 2021, Groot-Brittaniëlaan
25 november 2021, Groot-Brittaniëlaan

Ik huiver bij het idee dat mijn dochters iets verderop naar de middelbare school zouden rijden. 10 jaar geleden was dat zo. Vandaag zijn het andermans zonen en dochters. De signalisatie zal juridisch misschien kloppen. Maar is ze voldoende om automobilisten op tijd te wijzen op de fietsers die voor hen zullen verschijnen. Open vraag: kunnen automobilisten de nieuwe gevaarlijke situatie op tijd zien? Werden ze om de bocht – op de Martelaarslaan- al gewaarschuwd?

Deze observatie kwam er na deze melding via Messenger:

Prima adviezen!

Onze oudste dochter woont op de Koning Albertlaan, en sms’t vanavond: “Mijn straat is een jungle geworden voor de fiets, amai!”

Oordeel zelf:

25 november 2021, Groot-Brittaniëlaan
25 november 2021, Groot-Brittaniëlaan
25 november 2021, Groot-Brittaniëlaan
25 november 2021, Groot-Brittaniëlaan
25 november 2021, Koning Albertlaan
25 november 2021, Koning Albertlaan

Ik vergat te tellen op hoeveel plaatsen het voet- en fietspad onderbroken is. Het is duidelijk een werf van Proximus:

25 november 2021, Koning Albertlaan
25 november 2021, Koning Albertlaan
25 november 2021, Koning Albertlaan

Dit is een hoofdfietsas van het BFF, het Bovenlokaal Functioneel Fietroutenetwerk.:

En het is een buurt vol scholen. Was de zomervakantie geen beter moment voor zo’n dominante werf?

Vergeleken met 10 jaar geleden wordt er in Gent ècht wel meer toegezien op werven. Maar kort samengevat: we zijn er nog niet. Gent is nog niet veilig genoeg. Sommige aannemers zijn nog niet mee. En nee, als we ooit uit deze werfjungle geraken, en aannemers dag aan dag degelijk gesignaleerde èn veilige werven laten draaien, ook dan zullen er voetgangers en fietsers en bromfietsers en automobilisten zich niet aan de regels houden. Dat is één van de lessen van deze coronaperiode. Maar het junglegevoel -dat op werven zoals deze heerst- zal ferm verminderen, waardoor méér mensen zullen durven fietsen.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Het gevaar zien”

  1. En zo zegt de wegcode over werven: “Indien de inplanting van het werk de voetgangers, de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen noodzaakt het trottoir of het fietspad te verlaten en de rijbaan te volgen, wordt langsheen het werk een gang aangebracht”

    1. Dat is theorie, want het hertekend profiel van deze as (parkeerstrook met bomen, rijbaan en trambedding, met verhoogde halte aan het kruispunt met de Martelaarslaan) laat dit niet toe. Bij de laatste herinrichting mocht men veronderstellen dat alles voor jaren in orde zou zijn. Niet dus.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: