Berlijn (2)

Ik heb het nogal voor Zone 30, en ben dus voorstander van verkeersremmers. De snelheid waarmee de Gentse verkeersdrempels verslijten is van even grote droefheid als de staat van de Vlaanderenstraat. De Gentenaar is op zoek naar de slechtse verkeersdrempel van Gent.
Op Gentblogt kan je verschillende visies lezen over verkeersdrempels.
Dit type zag ik in Berlijn in een woonstraat vlakbij het Joods Museum:

06jul09, 15u37, Berlijn
06jul09, 15u37, Berlijn

Het zijn eerder snelheidsremmers ipv verkeersdrempels. Optrekken heeft geen zin, de volgende reeks volgt vrij snel:
06jul09, 15u37, Berlijn
06jul09, 15u37, Berlijn

Ligt het aan het type remmer of aan de Duitsers: de auto’s reden er traag.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Berlijn (2)”

  1. Misschien werken ze voor het vertragen van auto’s, maar ze lijken me – zeker bij regenweer – levensgevaarlijk voor fietsers. Ik zou in ieder geval fel protesteren als men zulke dingen in stad Antwerpen zou willen plaatsen.

    1. Renaat, als je op de 2de foto kijkt dan zie je dat ze niet helemaal tot aan de zijkant van de straat doorlopen, zodat ‘normale’ fietsers (= zonder bakfiets of fietskar), nog door kunnen zonder erover te moeten rijden. Zolang natuurlijk niemand te ver naar achter of op die dingen parkeert. En doen ze dat toch, gewoon een foto trekken un uploaden op http://foutparkeerders.be/

      1. Ik ken natuurlijk de situatie ter plaatse niet, maar mijn inschatting is dat men met een grote wagen niet kan voorkomen dat men deels op de rijbaan staat. Bovendien is het nu eenmaal de realiteit dat men bij zulke parkeerplaatsen niet kan verwachten dat elke automobilist elke centimeter vooraan gebruikt. Bovendien weiger ik als fietser om op enkele decimeters van zulke geparkeerde wagens te rijden. Ik houd minstens een halve meter (maar liever een meter) afstand van geparkeerde wagens om nog tijdig te kunnen reageren als er plots een wagen uit zo’n parkeerplaats rijdt.
        Bovendien zou in zulke straten ‘bij ons’ tweerichtingsfietsverkeer toegelaten zijn. En zoals je op de foto’s kan zien is langst één zijde helemaal geen ruimte naast de ‘toppen’.

        M.a.w, in realiteit zou het over deze ‘toppen’ rijden regelmatig onvermijdelijk zijn. Ik blijf dan ook bij mijn standpunt dat ik als fietser zwaar zou protesteren tegen zulke verkeersremmende maatregel.

      2. Jonathan, als je op de 2de foto kijkt, dan zie je dat de parkeerplaatsen een stuk doorlopen over de goot = witte strepen. De rand van de rijbaan situeert zich dus ergens op het asfalt. Daarom loopt de verkeersremmer ook niet door tot in de goot, het is immers een parkeerplaats.
        Moest er ook maar 1 moment aan de fietsers gedacht zijn, dan zou er niet gekozen zijn voor een dergelijke fietsonvriendelijke constructie.

  2. Had dezelfde bedenking. Is dit wel fietsvriendelijk? Dat verklaart misschien ook waarom de Berlijnse fietsers zich niets aantrekken van verkeersregels. Deze zomer ook Berlijn bezocht en wat ons vooral opviel: heel veel fietsers, maar vooral heel veel fietsers op het voetpad.

  3. Inderdaad!! Op dag 1 bijna 10 keer omvergereden door fietsers op het voetpad. Blijkbaar heeft men er in Berlijn voor gekozen om fietsers op het trottoir te laten fietsen, en daar ongeveer enkel wat verf voor te gebruiken.
    Gruwelijk idee, je moet voortdurend op je hoede zijn als voetganger voor eventuele fietsers langs alle kanten.

    Fietsers horen op de baan!

Plaats een reactie