Surprise

Vandaag was surprisedag.
Uno.
Het Keizerpark wordt een poosje afgesloten voor fietsverkeer:

13okt09, 8u39, Keizerpark
13okt09, 8u39, Keizerpark

De verbinding tussen Visserij en de fietsersbrug over de Schelde wordt een degelijk pad.
13okt09, 8u41, Visserij
13okt09, 8u41, Visserij

Fietsers kunnen nu nog even langs de werf glippen, maar als men het stuk onder de kleine ring R40 aanpakt is het opletten geblazen langs de Brusselsesteenweg.

13okt09, 8u40, Visserij
13okt09, 8u40, Visserij
Volgens de werkmannen zou dit stuk op pakweg 2 weken klaar zijn.
Ook het stuk vanuit het Keizerpark naar de Fransevaart , met de onderdoorgang van de Brusselsesteenweg , krijgt een betonpad. Mooimooi.
Het zal even doorbijten zijn voor de huidige gebruikers. Prima coördinatie trouwens om Vlaamsekaai, Keizerspark en spooronderdoorgang terzelfdertijd af te werken. Binnenkort ligt er een volwaardige fietsas van Gentbruggebrug tot Visserij. Nu nog het sluipverkeer uit de Visserij weren. Oh ja, hier ging men met groene verf iets proberen…

Due.
De leukste verrassing: twee nieuwe types fietsstallingen in het Gense straatbeeld.

13okt09, 10u37, François Laurentplein
13okt09, 10u37, François Laurentplein

13okt09, 10u35, François Laurentplein
13okt09, 10u35, François Laurentplein

13okt09, 10u36, François Laurentplein
13okt09, 10u36, François Laurentplein
Ik was direct enthousiast. Mijn teerbeminde wil bij dat overdekte type eerst zien dat het geen wielenplooier is.
13okt09, 10u35, François Laurentplein
13okt09, 10u35, François Laurentplein

De twee types komen van verschillende leveranciers. Er staan/komen nog exemplaren op andere lokaties, zoals op de Pensmarkt.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Surprise”

  1. Dat zijn, met een straatlengte voorsprong, de mooiste fietsenstallingen die ik ooit gezien heb. Als ze zo goed zijn als ze eruit zien, chapeau (een prachtige plaats voor zoiets: naast het station van Luik).

    1. Mooi wel, maar ik vind functionaliteit echt wel het belangrijkste kenmerk van een fietsstalling. Deze moet dus geschikt zijn om verschillende soorten fietsen (met verschillende bandmaten, driewielers, ligfietsen, …) zonder te beschadigen (velgen, banden, kabels, …) en met de mogelijkheid om ze diefstalveilig vast te leggen vast te kunnen leggen.

      De fietsstalling op de eerste foto laat niet toe een damesfiets met een U-slot goed vast te leggen, dus die is wat mij betreft onmiddellijk afgekeurd.

      Over het tweede model twijfel ik nog. Is de afstand tussen de verschillende fietsen voldoende groot om de kans op beschadiging van kabels aanvaardbaar te houden? Is er geen grote kans op beschadiging van wielen (zoals met wielklemmen)?
      Voor ligfietsen, bakfietsen, driewielers is de stalling sowieso ongeschikt.
      Ook vraag ik me af hoe stevig de metalen baren zijn waaraan het slot moet vastgemaakt worden. Je bent immers niets met een hardstalen ketting of U-slot als die buizen wel vlot door te zagen zijn. Daar kan ik niet over oordelen, maar ik heb de indruk dat de stalling vooral op het uiterlijk ontworpen zijn.
      M.a.w, hoewel ik de tweede fietsstalling niet onmiddellijk buis heb ik niet zo veel vertrouwen in maar krijgt ze sowieso maximum een ‘voldoende’.

    1. Dat verklaart veel. Zou ik me aan een pessimistische voorspelling mogen wagen? Namelijk dat die fietstallingen binnen drie maanden verdwijnen en dat de fietsers hun fiets op die locatie weer gewoon tegen een boom of lantaarnpaal moeten zetten.

  2. Overigens denk ik dat bij een stevige bui met wel wat wind (de typische Belgische najaarsbuien dus), de ‘overdektheid’ van de tweede stalling wel eens zou kunnen tegen vallen.

  3. Ik vond het eigenlijk geen leuke verrassing in het Keizerspark: kan men dat niet op voorhand aankondigen? En een beetje wegomlegging voorzien voor fietsers?

Plaats een reactie