Mobiliteit was een dominant –even ademhalen– gemeenteraadsverkiezingsitem.
Vele Gentenaars verwachten hierin meer actie.
Het huidige stadsbestuur wacht niet op het nieuwe bestuursakkoord om nu al initiatieven te lanceren.
Het idee om schoolstraten tijdelijk autovrij te maken is een knap Italiaans ei van Columbus.
Het project zal staan of vallen met degelijke politieopvolging.
Die was op de “openingsdag” aan de Onderstraat op post.
Het is een proefproject, en dat woord heeft in Gent geen al te goede reputatie.
Een thesisstudent zou het aantal geruisloos afgevoerde proefprojecten eens moeten oplijsten.
Het woord “proefproject” is te vrijblijvend.
Het geeft sommigen namelijk de kans om het echte project te verhinderen.
In het beleidsthema mobiliteit is de zin “zie je wel dat het niet werkt” makkelijk gelanceerd.
Terwijl alle specialisten weten dat het gros verplaatsers -zowel voetgangers als fietsers als automobilisten- gewoontebeesten zijn.
Een parkeergarage wordt nooit gelanceerd als een “proefproject”, maar als een betonnen realiteit.
Ook hier telt: ze komen pas na meer dan een jaar onder de aandacht van de gewoontebeesten.
Leerkrachten en ouders van de Laurentschool tonen zich in ieder geval gewonnen voor de relaxere straatsfeer van de “nieuwe gewoonte”.
De ouders van de 300 schoolkinderen waren uitgebreid voorbereid en ingelicht met brieven en mails.
Maar, zoals de juffen zeggen: “sommigen willen het niet weten”.
En ze glimlachten vrolijk verder:
Eén van de drie auto’s die bij de politie bot ving om de Onderstraat in te geraken kwam ik 10 minuten later tegen in een woonstraat van… de Machariuswijk.
Van de Machariuswijk naar de Onderstraat met de auto… “incroyable, mais vrai”!
Wie zijn wij om daarover te oordelen? Dit kan best “combinatievervoer” zijn: kind aan de school afzetten en doorrijden naar een met het openbaar vervoer onbereikbare plek (Kanaalzone? Zuid-Oost-Vlaanderen?Industriepark Drongen?…).
Ja, Frans, daarin heb je wellicht gelijk, maar ik betwijfel het toch. Ik zie wel vaker mensen met de auto naar de school 500m verder rijden, mensen waarvan ik weet dat ze daarna gewoon weer naar huis rijden en niet uit werken gaan.
Waar is je voordeel (tijd?) als je moet aanschuiven en wringen op een traject van nauwelijks een km? De Sint-Jacobsnieuwstraat is ’s morgens namelijk ook geen lachertje. Zou je dan niet beter gezellig te voet gaan met je kind (quality time), dan terug naar huis en je auto nemen?
gesneuvelde proefprojecten:
ISA
doorknippen van Visserij
lichtjes om aandacht te vestigen op overstekende voetgangers op zebrapad (Burggravenlaan)
niet uitgebreid:
rubberen Berlijnse kussens als verkeersdrempel
betonnen fietsstrook tussen tramrails in Geldmunt
Dit is iets typisch Gents ,na 3 dagen geen politie meer en iedereen met de auto doet zoals voorheen …verkeersborden knal negeren
Ik woon in een eenrichtingsstraat in de avondspits rijden er meer auto’s in verboden richting dan in de voorziene richting .Men zal uit een ander vaatje moeten tappen .
Er is maar één werkende oplossing: onmogelijk maken.
En hoe ga je dat doen? Het lukt al niet om het voetgangersgebied verkeersvrij te houden.
Een voetgangerszone verkeersvrij houden is al uitgebreid gedemonstreerd in andere steden: een combinatie van vaste paaltjes met camera’s met nummerplaatherkenning aan de overige toegangen.
Hebben die “andere steden” ook zo’n uitgebreid tramstation middenin hun voetgangersgebied?
De tram is toegelaten (en gewenst) in onze voetgangerszone.
Die trams vormen toch geen probleem voor de camera’s met nummerplaatherkenning?
naast de verkeersborden ook nog eens verkeerslichten die gedurende de ganse ‘verboden periode’ op rood staan, en flitscamera’s die elke wagen die door rood rijdt, flitsten en nadien voorzien van een mooie foto en bijhorende rekening. Wie niet horen wilt moet voelen.