Dit is het recentste persbericht van de NMBS over hun fietsstallingsbeleid aan Dampoortstation.
En dit zijn de 90 nieuwe “comfortabele en diefstalveilige” fietsrekken:
Aluminium wielen plooien in dit soort rekken makkelijk, en zijn daarom sterk af te raden voor fietsen met naafdynamo.
De kans op kapotte rem- en versnellingskabels is in dit antiek nog groter dan in de andere types.
Bij sommige rekken zijn beugels gebogen, en daardoor onbruikbaar:
Ik vond twee fietsen die er diefstalveilig gestald stonden:
Hopelijk is dit een vergissing.
Op de Sint-Denijslaan ligt nog een stapel rekken te wachten op een bestemming…
De vergissing waar jij onderaan het artikel op hoopt is er, maar helaas is het geen vergissing van de NMBS, wel die van Fietsbult. Je hebt je namelijk (weliswaar begrijpelijk) compleet vergist bij de interpretatie van het persbericht van de NMBS…
“comfortabel en diefstalveilig” ging niet over de fietsen, maar wel over de fietsrekken zelf.
“Comfortabel” omdat het NMBS-management nu weer rustig achterover kan leunen in hun directiezetels, ze hebben immers goede pers gekregen en hebben daarmee een excuus om de komende 6 maand alle klachten te negeren.
“Diefstalveilig” omdat het zulke draken van fietsenrekken zijn. Niet enkel is dit het type rekken dat fietsen beschadigt, maar daarenboven is het ook nog eens afgeleefd materiaal, waardoor niemand het in zijn hoofd gaat halen om die fietsenrekken te stelen om elders zelf te gebruiken.
Dus “comfortabel en diefstalveilig” vanuit het NMBS-standpunt en niet vanuit de ervaring van de fietsers.
Lekker sarcastische reactie, Jonathan. Helaas soms de enige reactie die bij zoveel schande mogelijk is!
een ware schande
Voor dit gebrek aan fietsstallingen heeft Infrabel de oplossing gevonden: piekuurtreinen afschaffen. Hoe dat men daar niet vroeger aan gedacht heeft! Voor de files op de wegen is er misschien ook een oplossing: tankstations afschaffen.