Fietspadpromotie

De Andere Kris Peeters is een blog omtrent mobiliteit.
Zijn boek “De file voorbij” ligt te wachten op mijn aandacht.
Wie de blog niet kent, zéér de moeite.

Ik citeer uit zijn Mobilititeitsdagboek 14 februari:
Zwemmen tussen de haaien

In Antwerpen fiets ik me een weg door het verkeer. “Fietsen is als zwemmen tussen de haaien,” hoorde ik pas professor Gil Penaloza zeggen in een filmpje (met dank aan Thierry Jiménez-Scholberg) en gelijk heeft hij. Het vreemde is alleen dat onze beleidsverantwoordelijken ons voortdurend geruststellen met de boodschap dat “de meeste haaien op een afstand blijven en niks doen”. Maar wie laat zijn kind dan zwemmen? Elke rit door de stad is een survivaltocht: auto’s die je de weg afsnijden bij het afslaan, een tram die rinkelend het fietsgroen kruist, allerlei obstakels op de fietspaden, putten en bulten die je maar gezien moet hebben om niet ten val te komen, automobilisten die plots hun portier openzwaaien, achteropkomend verkeer dat grommend in je kuiten bijt. Meestal gebeurt er niets en meestal is dat uitsluitend aan de alertheid van de fietser te danken. De verantwoordelijkheid om alert te zijn is door het autoverkeer gedelegeerd aan de zachte weggebruikers

Gemengd verkeer, de grote dada van het Gents mobiliteitsbeleid, krijgt door zo’n tekst een wrange inhoud.
Gelukkig staan er projecten in de steigers die fietsers -voor een deel van hun traject- niet mengen met autoverkeer.
De Gaardeniersbrug en het applauspad kwamen hier al vaak aan bod.
De stad promoot het nu voluit:

Nogmaals applaus voor deze paden.
Hopelijk is melding 89 nu al opgelost.
Ik hou m’n hart vast als ik denk aan de mogelijke reacties van “verse fietsers” richting Wiedauwkaai.
Die oversteekplaats richting spoorwegbrug is helaas onbestaande.
Als dat maar geen boemerang wordt.
Een fietsas is zo sterk als zijn zwakste punt.
Tot mijn verbazing zitten er nog geen foto’s op deze blog.

Youtube is niet mijn ding, maar tot mijn verbazing zitten er “mobiliteitsfilmpjes” op.
Dit is een bewonersode aan het fietspad:

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

10 gedachten over “Fietspadpromotie”

  1. “Mooi” filmpje van de stad Gent. De cameraman is echter nog niet overtuigd: de close up van een bordje “levensgevaarlijk” gaat over op een fietser. Ook Yves De Baets geeft niet het goede voorbeeld: eerst met 3 breeduit over het fietspad, maar in de stad (in de ‘rustige’ straat) angstvallig achter elkaar aan.

    1. “rustige” straten juist ,jaar na jaar gaat het achteruit ;vb. enkele jaren geleden kon je nog rustig fietsen in Lousbergkaai ( zone 30) nu is het levensgevaarlijk ,met twee naast elkaar ? vergeet het . het is wachten op ?een ongeluk ?laat ons hopen van niet .

      1. Lousbergskaai en Voorhoutkaai zijn met de Visserij enorme sluipwegen. Twee jaar geleden viel het nog mee, maar de laatste tijd is het heel erg.
        Stilstaande file op de bruggen aan zwembad Van Eyck, fietsers en auto’s zoeken hun weg, ouders met kinderen, mensen op weg naar hun werk, auto’s snijden je de pas af op de (bij regen) gladde kasseien van de Voorhoutkaai, je kan als fietser de Lousbergskaai niet oprijden als je uit het Sint-Baafsdorp komt, ….. Ik vind het er af en toe hallucinant.
        Ik vind het bovendien erg lastig om in bergop ook nog mijn hand uit te steken, en dan kijken de automobilisten boos 😉

  2. De oversteek naar de spoorwegbrug-Wiedauwkaai ervaar ik niet als problematischer dan gelijk welke andere drukke weg in Gent oversteken. De spoorsignalisatiepaal die m i d d e n op zowel voet- als fietspad staat op de brug zelf, dàt is andere koek.
    Reeds zo’n 3-tal keer gemeld aan meldpunt fietspaden, die gewoon alles aan Infrabel doorschuiven, waar niets gebeurt.

  3. Minstens twee levensgevaarlijke (en waarschijnlijk totaal onnodige) paaltjes gezien in het eerste filmpje, waaronder één aan het begin van de nieuwe fietsbrug. Waarom blijven we achter lopen op Nederland, waar men nu druk bezig is met projecten om net van zo’n gevaarlijke paaltjes af te geraken?

  4. Ik vind het een spijtige zaak dat de Parallelweg niet meer als verbinding tussen de Gaardeniersbrug en de Wiedauwkaai aangelegd wordt, omdat op die plek de nieuwe stelplaats komt.
    Ik stelde de vraag reeds aan het mobiliteitsbedrijf maar die vinden de Buitensingel een volwaardig alternatief.
    Voor voetgangers en fietsers was de Parallelweg toch een (zowat 750m) kortere verbinding naar die kant van de stad.
    De buitensingel is inderdaad een alternatief, maar een vervangend fietspad langs de nieuwe stelplaats zou toch mogelijk moeten zijn. Sta ik alleen met deze mening?
    De verkeersborden voor het vroegere fietspad op de parallelweg staan er nog aan de kant van de Wiedauwkaai, dus dat is al een kost gespaard.

    1. Ik heb dat ook al bedacht, en vind het ook jammer als dat pad definitief zou verdwijnen.

      Het pad is nochtans een officiële buurtweg in de Atlas van Buurtwegen. Dus is het illegaal om deze weg in te nemen zonder de juiste procedure te volgen voor het afschaffen van een buurtweg…

      1. In de atlas der buurtwegen zie ik hem niet staan, maar los daarvan is het inderdaad een stap achteruit deze verbinding volledig door te knippen, met -enkel- de Buitensingel als ‘volwaardig’ initiatief. Misschien moeten we dit toch nog eens aankaarten bij het mobiliteitsbedrijf en misschien ook bij de schepen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s