Er zijn zo van die mysteries.
Zo snapt een weldenkend mens niet hoe het komt dat onze gewestelijke overheden anno 2014 nog steeds bruggen en wegen “renoveren” zonder de fietsinfrastructuur te verbeteren.
De fietstoets als dood begrip.
En dat vlak naast een grote secundaire school en een groot ziekenhuis.
Ik hoor politici -meestal van de oppositie- soms beweren dat een aangepast snelheidsregime maar mogelijk is als het wegbeeld daaraan is aangepast.
Zouden die dames en heren politici ook reageren als het wegbeeld bij een totale renovatie niet aangepast wordt?
Zeker op een viervaksweg als deze?
Zeker als de brug volledig gestript werd?
Wie kaart deze blunderrenovatie aan?
Hoe veilig voelt een niet-assertieve fietser zich naast zo’n racebaan?
Welke ouder wil zijn kind langs hier sturen?
Het enige positieve punt: de betonstrookjes zijn vervangen door asfalt.
Dat is ook het geval aan de Carrefour, wat doorgaat voor een “voorlopige oplossing tot er een grote herinrichting komt met tramlijn 7”.
Op andere plaatsen op de Kortrijksesteenweg werd het fietspad verhoogd, een minimum ingreep op een steenweg als deze.
Hier dus niet.
“Niemand had het gevraagd”.
Ik weet het: wegendossiers kunnen complex zijn.
Verhoogde fietspaden aanleggen was bij deze renovatie manifest niet complex.
De bouw van de brug liet het perfect toe.
Dames en heren van de voetgangersbeweging, let ook op intelligente inplanting van het verkeerslicht en het verkeersbord.
Een weldenkend mens snapt ook niet hoe het komt dat vlak naast zo’n overheidswerf de fietsoversteekplaats geblokkeerd werden door verschoven betonblokken (met een verkeersbord in).
Stonden ze in de weg van de vrachtwagens die materiaal leverden?
Vandalisme?
Geen idee.
De werfopzichters zagen het niet, of deden of ze het niet zagen.
Want dat had hen toch niemand gevraagd?
Tot slot: een weldenkend mens snapt ook niet hoe het komt dat dit kort maar breed stukje weg tussen het tweerichtingsfietspad op de Buitenring R4 en de secundaire school nog niet eens een streepjesfietspad heeft.
Onwil?
Wachten op een ongeval?
Of wachten tot iemand het vraagt?
Zou de school en het ziekenhuis tegen dit alles protesteren?
Had de Vlaamse overheid “fietsen” niet officieel als een vervoersmiddel erkend? Gewestwegen worden beheerd door dat Vlaamse gewest, dat dus vervoersmiddelen erkent, maar er geen wegen voor voorziet… Administratieve complexiteit mag hier geen excuus voor zijn.
En dat in een land waar wielrennerij hoog tij viert!
Vandaar dat het bij een vlakke asfaltstrook gebleven is, wielrenners kunnen lelijk vallen als ze moeten uitwijken naar zo’n verhoogd fietspad.
Zeker van het jaartal? Dit lijkt 1954, en dan zijn het wel bijzonder knappe kleurenfoto’s.
om bij te huilen
Pijnlijk inderdaad. Het voetpad werd volledig heraangelegd. Met 1,5 meter extra in de breedte hadden we ook een verhoogd fietspad gehad.
Weet er iemand trouwens wat het nut is van die rode strook + uitstulping in het midden van de brug (vierde foto)?
In de bebouwde kom mag een bromfietser klasse B niet meer op het fietspad rijden. Deze wegmarkering moet hem eraan helpen herinneren dat hij nu de rijweg moet oprijden.
Bedankt, ik wist enkel dat dit (samen met het bord) een aanduiding was van “bebouwde kom”, dus maximaal 50 per uur. De keuze van deze lokatie is wat pervers. Vlak voor de brug is er rond de school een “flexibele zone 30”. Méér dan 50 per uur mogen rijden terwijl er op dat stuk Kortrijksesteenweg 68 uitgangen van baanwinkels zijn is even pervers.
Ik ken de situatie ter plaatse onvoldoende voor een goed oordeel. Maar midden op een brug lijkt me een vreemde plaats om een bebouwde kom te laten beginnen (staan er gebouwen op die brug?) en het lijkt me tevens een vreemde plek/manier om bromfietsen de overgang van op het fietspad naar af het fietspad te laten maken.
Dank voor deze uitleg. Op Heusdenbrug is er ook een dergelijke aanduiding. Ik vermoedde enkel dat het iets met de bebouwde kom te maken had, maar wist dat niet zeker.
Bedankt voor de verduidelijking, Thijs!
Dit klopt niet helemaal. In de bebouwde kom mag een bromfietser klasse B (verschillend van in Nederland) wél op het fietspad rijden, maar hij heeft de keuze om ook op de rijbaan te rijden.
Die rode strook + uitstulping is dus niet het begin van een verbod, maar van een keuzemogelijkheid.
O-n-b-e-g-r-i-j-p-e-l-i-j-k. Vlakbij enkele scholen… Hoe kan je zoiets vergund krijgen anno 2014?
Het onbegrijpelijke is niet alleen de vergunning, maar ook alle fasen ervoor en erna. Er zijn vele mensen betrokken bij zo’n plan, van de eerste pennentrek over de definitieve plannen die moeten worden goedgekeurd door de betrokken overheid, gevolgd door het afleveren van een vergunning door de hogere overheid en tenslotte de uitvoering. En blijkbaar is er niemand die de verantwoordelijk op wil en kan nemen om te zeggen dat zo iets niet door de beugel kan.
Dat is ook de reden waarom de vernieuwde Sterre in alle stilte werd opengesteld, zonder lintjes of gedenkplaten.
Triestig.
(Geen vraag om pedant te doen:)
Betogen Fietsersbond en aanverwanten eigenlijk nooit voor de poorten van de Agentschappen Bruggen en Wegen, het Vlaams Gewest, etc…?
Een barricade, een sit-in, een lesje in immobiliteit, ik zeg maar wat.
Of houden die wijselijk kantoor langs een of andere achterafweg in Poelkappelle, ver van alle pers en fietsershordes?
Afdeling Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen heeft een kantoor in Bollebergen. Oh irronie, dat is vlakbij Don Bosco Zwijnaarde…
… en verhuisden in de lente naar de Lovelingtoren. Waterwegen & Zeekanaal verhuisde vorig jaar van de Nederkouter naar Merelbeke.
Dat is waar! Hun site is blijkbaar nog niet up-to-date: http://www.vlaanderen.be/nl/contact/adressengids/vlaamse-overheid/administratieve-diensten-van-de-vlaamse-overheid/beleidsdomein-mobiliteit-en-openbare-werken/agentschap-wegen-en-verkeer/afdeling-wegen-en-verkeer-oost-vlaanderen
En dit is de dienst die voor eea kan/moet/zou moeten* (* schrappen wat niet past) zorgen : http://www.vlaanderen.be/nl/contact/adressengids/vlaamse-overheid/administratieve-diensten-van-de-vlaamse-overheid/beleidsdomein-mobiliteit-en-openbare-werken/departement-mobiliteit-en-openbare-werken/afdeling-beleid-mobiliteit-en-verkeersveiligheid
Worden deze mensen ooit met het resultaat van hun werk geconfronteerd?
Precies.
Als deze diensten zo hardnekkig hardhorig zijn, zo verspilzuchtig incompetent en zo moorddadig nalatig, waarom wordt er dan niet eens voor hun deur geprotesteerd?
Een hoop aaneengeketende fietswrakken om 17u kan wonderen doen.