Mail: mooie fotootjes

———- Oorspronkelijk bericht ———-
Van: TDR
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
Datum: 28 augustus 2014 om 10:38
Onderwerp: mooie fotootjes

foto van vandaag: Imewo verspert de fietsstroken in beide richtingen in de Aannemersstraat, die deel uitmaakt van de fiets-as Oost-West in Gent.

2014-08-28, 08u45
2014-08-28, 08u45

Andere twee foto’s: al meer dan een week verspert een kleine werf van Stad Gent zelf het fietspad op de Alfons Braeckmanlaan, waardoor fietsers gedwongen worden op de baan te rijden. Geen enkel bord om de automobilisten te waarschuwen dat er fietsers op de baan komen, geen kegeltjes om de fietsers die op de baan moeten te beschermen van het autoverkeer, niets. En laat dit net het stukje Braeckmanlaan zijn, waar de auto’s net zijn losgelaten uit een zone 30 (niet dat er zich veel aan houden), en een stukje lekker vlak en rechtdoor hebben om flink op te trekken naar het kruispunt om het groen licht nog te halen.
2014-08-12, 08u24
2014-08-12, 08u24

2014-08-27,  09u05
2014-08-27, 09u05

———————————————
Vandaag, eerste schooldag, botsten we zelf op een flagrante werf.

01sep14, 08u19, Woodrow Wilsonplein
01sep14, 08u19, Woodrow Wilsonplein
Ja, elke werf heeft plaats nodig.
Nee, twee kegels is onvoldoende.
01sep14, 08u20, Woodrow Wilsonplein
01sep14, 08u20, Woodrow Wilsonplein

Het minste wat ze hadden kunnen doen was wachten tot de school begonnen was.
Empathie is in de aannemersopleiding duidelijk geen schoolvak.
01sep14, 08u20, Woodrow Wilsonplein
01sep14, 08u20, Woodrow Wilsonplein

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

13 gedachten over “Mail: mooie fotootjes”

  1. Op de Antwerpsesteenweg (tussen Gerardstraat en Halvemaanstraat) is het fietspad ook onberijdbaar wegens rioleringswerken. Gisteren reed ik er langs in de bus en ik vond het behoorlijk hallucinant, ondanks de lichten die het verkeer om en om laten rijden. Helaas geen foto’s.

  2. Op de Alfons Braeckmanlaan rij ik nog nauwelijks op het fietspad (met een ligfiets 3-wieler, dus het mag wettelijk gezien).
    Hoe zou dat komen?
    – Regelmatig is het fietspad bezet door een openstaande deur of een complete auto of vrachtwagen of door vuil zoals foto 2.
    – De voorbije zomer bijna aangereden geweest door een parkeerder die vergat te kijken naar fietsers op het fietspad.
    – Op het fietspad heb je voorrang, maar dat weten veel automobilisten (en chauffeurs van DeLijn) niet en zelf zie ik ze vanop het fietspad pas laat uit de zijstraten aankomen.
    – Het fietspad ligt er slecht bij, er zijn onlangs (oranje) strepen aangebracht waaruit ik opmaak dat er oplapwerk gaat gedaan worden, een totale heraanleg is beter op zijn plaats.
    – De werken die daar gedaan zijn (3de foto) dat was een echte ramp, enkel een simpele signalisatie om te beletten dat je niet op de betonblokken inreed, meer was blijkbaar niet mogelijk.

    In het algemeen: het is maar dat ik ECHT GEEN geld wil uitgeven aan een auto (en dat ik niet meer durf rijden), anders zou ik het nog overwegen de files wat langer te helpen maken en de parkeerproblemen nog te vergroten. Over het milieu moeten we ons geen zorgen meer maken. Vorige week ergens gelezen dat het nu reeds te laat zou zijn om het tij te keren en daardoor kunnen we misschien beter verder doen zoals we bezig zijn (enig sarcasme is me voor het ogenblik niet vreemd).

  3. Helaas is het fietspad langs de werf op de brusselsesteenweg ook niet veilig: https://www.dropbox.com/s/5mxa3hw01e3f6ws/2014-09-02%2008.38%20werkenOpHetFietspad.jpg?dl=0

    Hier heb ik deze ochtend 5 minuten stil gestaan omdat de kraan iets uit de truck aan het laden was.

    Iets verderop stond ik stil voor het rood licht, waarop mensen van de werf mij wisten te vertellen dat ik moest doorrijden omdat de bobcat die achter me aanreed niet door kon. Ondertussen kwam er een tram van rechts uit de stelplaats.

    Dat ze op dit fietspad niet veel fietsverkeer zien is logisch omdat het bordje voor de omleiding ontbreekt aan het begin van de Steenvoordelaan, op de kruising met de Land van Rodelaan.

    1. Ik zie helemaal geen fietspad op je foto van de Brusselsesteenweg.
      De wegcode stelt immers: “De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.”

      En gezien de lijnen van een fietspad wit mogen zijn en er in het “Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg” (en dus ook in het “geïllustreerde reglement voor de wegbeheerder”) er helemaal geen sprake is van een mogelijkheid om een fietspad met oranje belijning te voorzien, is er helemaal geen sprake van wegmarkeringen overeenkomstig de voorschriften van dit reglement.

      M.a.w. (en kort samengevat) er is daar helemaal geen fietspad en als fietser dient men op de weg te fietsen.

      Men kan stellen dat dat muggenzifterij is (of van mening zijn dat het aanbrengen van tijdelijke fietspaden met oranje markeringen wettelijk zou moeten voorzien worden), maar ik blijf het vergaande gebrek aan kennis van (of respect voor) de wegcode , het “Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg” en “geïllustreerde reglement voor de wegbeheerder” van de wegbeheerders verontrustend vinden.

      Hoe kan men van een weggebruiker respect voor de wegcode verwachten als men er als overheid continu de voeten aan veegt? En ik kan zo zonder veel inspanningen honderden voorbeelden opnoemen. Nochtans is het “geïllustreerde reglement voor de wegbeheerder” best wel een duidelijk en goed leesbaar document.

    2. Ik kan bevestigen dat het daar met de bewegwijzering voor fietsers droevig gesteld is. Zo kwam ik gisteren uit de De Naeyerdreef en moest ik in de Land van Rodelaan geraken. Op het einde van de De Naeyerdreef stuurt een omleidingspijl je verder langs de Brusselsesteenweg richting Melle, waar je in principe pas de oversteek kan maken ter hoogte van de Schooldreef. Achteraf hun website bekeken en blijkt dat je moet oversteken ter hoogte van de stelplaats en dan via de Steenvoordelaan naar de Land van Rodelaan.

      1. Ik zal er nog eens een bultje aan wijden. De situatie is voor fietsers absoluut onleesbaar, maar ik ben er zeker van dat de aannemer overtuigd is van het tegendeel. Geregeld moet je, komend uit de De Naeyerdreef, door een dikke laag los zand ploeteren, terwijl werfverkeer naast je rijdt en grondwerktuigen alle richtingen uit draaien. Levensgevaarlijke toestanden zijn dat.

      2. Geert, ik zat gisteren in dezelfde situatie. Maar ook in het terugkeren (waarbij het iets intuïtiever is om richting centrum te rijden), heb ik niet direct een oversteek gezien ter hoogte van de stelplaats. Dan maar een omweg langs het pittoreske Ledebergplein.

        1. Die oversteekplaats is er wel degelijk, maar zeer rudimentair aangelegd. Op het rijvak richting Gent is er geen verkeer dus daar moet je door het grint en zand. Voor het vak richting Melle zijn er lichten met drukknop voorzien. Met een beetje geluk stoppen de auto’s zelfs voor dit rode licht 😉
          Ik heb gisteren trouwens nog eens dezelfde rit gedaan. Nu komende van Ledeberg halverwege de De Naeyerdreef het Park De Vijvers ingereden en dan kom je mooi aan die oversteekplaats uit.
          Plannetje vind je hier: http://www.brusselsesteenweg.be/sites/default/files/20140709_bereikbaarheidsplan%20van%202014%3A08%3A04%20tem%202014%3A10.pdf

Geef een reactie op Geert Reactie annuleren