Home

Tienpuntenplan fietsbeleid: 4 jaar later (2)

8 november 2016

Binnen twee jaar, herfst 2018, is het weer gemeenteraadsverkiezingen.
Wat van de 10 punten werd in de herfst van 2012 door alle partijen onderschreven of afgewezen?
En wat van die 10 punten is er afgelopen vier jaar door het huidige stadsbestuur gerealiseerd of gepland?

Hieronder deel 2

 

 

6 Het stimuleren van fietsassen (zoals de Visserij) door het knippen van autosluiproutes met 21e eeuwse technologie.

Alle vijf partijen zijn akkoord.
CD&V: Akkoord. Al zijn we meer voorstander van volwaardige vrije fietsassen dan van de ‘fietsstraten’.

2016: fietsstraten zijn in ontwikkeling, er staan nog fietsstraten in de Gentse planning. We wachten vol ongeduld op fietsstraat Coupure links. Het knippen van autosluiproutes met 21e eeuwse technologie zien we nog niet.

7 Inzet voor fietsappreciatie en verkeerseducatie (rechten en plichten).

Alle vijf partijen zijn akkoord.

2016: hier zouden we van alle partijen graag meer initiatief zien

8 Een actieplan met de Lijn voor een conflictvrij samenleven van tram en fiets.

Alle vijf partijen zijn akkoord.

2016: wordt het geen tijd voor een motie door de voltallige gemeenteraad? Doel: de Lijn verzoeken onderzoek te starten om tramsporen fietsvriendelijk(er) te maken. De problematiek is bekend. De spoedopnames hebben hier hun handen aan vol. Lichtpuntje: de ongebruikte tramsporen in Belfortstraat en Botermarkt zijn opgevuld.

9 Het plaatsen van voldoende fietsenstallingen in alle woon- en winkelstraten, en de inzet van autoparkeergarages voor fietsstallingen.

Groen en NVA zijn akkoord.
CD&V, Open VLD en SP.A zijn niet akkoord.
Dit is de een groot discussiepunt.
CD&V: Akkoord dat er meer fietsenstallingen moeten komen. Niet akkoord dat de autoparkeergarages daarvoor moeten worden gebruikt. Er zal immers altijd nood blijven aan stalplaatsen voor wagen. Fietsen kunnen eenvoudiger bovengronds worden gestald.

2016: punt 1 is in uitvoering, punt 2 mag eens politiek bediscussieerd worden om te zien waar de standpunten nu staan.

10 Een spinnenweb van fietsroutes met bewegwijzering conform de provincie Oost-Vlaanderen. Alle randgemeentes zijn via veilige wegen met elkaar en met het centrum verbonden voor fietsers, en Gent takt aan op de buurgemeentes.

Alle vijf partijen zijn akkoord.
CD&V: Helemaal akkoord

2016: In oktober 2014 schreven hier we “Deze ambitie zat in het bestuursakkoord. Een werk van lange adem, waar liever morgen dan overmorgen aan begonnen wordt.” We wachten met spanning op de landing van het stadsregionaal fietsnetwerk.

 

Mobiliteitsplan 2014

Mobiliteitsplan 2014

 

 

 

 

11 Responses to “Tienpuntenplan fietsbeleid: 4 jaar later (2)”

  1. jandefietser Says:

    Het stadsregionaal fietsnetwerk (wat een woord): daar is nog veel werk aan. Probeer maar eens een deftige fietsroute te vinden -ik zeg maar- van Melle naar Gent Sint-Pieters of tussen de twee buurgemeenten Evergem en Wondelgem. De barrières zijn duidelijk: kanalen en grote wegen genre R4, met bruggen die ongeschikt zijn voor fietsverkeer. Vaak worden er dan nog fietsvoorzieningen gelegd niet daar waar ze het meest nodig zijn maar daar waar er plaats is. Zo kan je van Evergem uit vlot naar Zelzate fietsen langs de R4, maar als je naar Gent wil zit je met een moordstrookje op diezelfde R4.

    • Denis Says:

      Op de website http://www.fietssnelwegen.be/ kan je meer details vinden van het stadsregionaal fietsnetwerk denkt ik

      • Hubert Says:

        Kaart fietssnelwegen ?
        F400 =groenen banaan 2025?
        F4= fietsspad langs N70 noem ik geen fietssnelweg
        F403= het stuk “Nijverheidskaai “te mijden levensgevaarlijk.
        enz.
        De timing en welke uitvoering zijn van groot belang ,anders is het weer een Sinterklaas verhaal .

      • Chris S Says:

        Er bestaan hier zelfs geen duidelijke criteria waaraan fietssnelwegen moeten voldoen. Men geeft die naam enkel omdat er dan vanuit de EU subsidies kwamen.
        Voor de rest ben ik mijn leven nog niet beu als ik sommige traject zie.
        We zijn nog héél ver weg van een fietsnetwerk die naam waard.

    • Chris S Says:

      Klopt. Er komt amper beweging in. Veel blabla. En ondertussen maakt men miljoenen vrij voor allerlei ontsluitingen, autowegenwerken, buildings, … het kan niet op.

  2. Lodewijk Says:

    Die eerste foto is weer een mooi voorbeeld van hoe onze overheid geld kan uitgeven aan comfortabele en kwaliteitsvolle geasfalteerde fietsinfrastructuur en dat dan drastisch omlaag halen door allerlei “kunstwerken” zoals 5 paaltjes en een onnodig en nutteloos verhoogd eiland. Als dat langs die autorijbaan een 2-richtingsfietspad is, dan lijkt die afslag naar links ook 2-richtingen en dus te smal ontworpen.
    Om naar rechts af te slaan is er ruimte om ook een afslag aan te leggen, maar werd blijkhaar in het ontwerp vergeten om die te voorzien. Die paal meest rechts te zien op de foto verplicht rechtsafslaande fietsers feitelijk om een stukje over de kasseien te rijden of om heel precies te leren sturen zodat ze nog net over de asfalt kunnen fietsen.

    Fietsen die ontwerpers eigenlijk wel ooit op hun eigen ontwerpen?

    Die 10 punten lezen komt hallucinant over omdat hun woorden zo verschillend zijn van hun daden in realiteit.

    Dat ze dus feitelijk nog steeds autodenken in de stad en ook dat sommige politieke partijen nog in de ontkenningsfase zitten. Dat is goed te zien aan een van hun antwoorden: “Er zal immers altijd nood blijven aan stalplaatsen voor wagen.”.

    Euh… nee. Niet elke kamer in een huis moet een autoparkeerplaats zijn en niet heel de tuin moet een oprit/carport zijn. Idem voor het openbaar domein.

    Ik wil ook nog even die term fietssnelwegen aankaarten. Als onze overheden zo graag de term “snelweg” er aan willen geven. OK, maar dan leggen ze de andere snelwegen op dezelfde manier aan als hun fietssnelwegen😉

    Dus met veel verkeerslichten met lange roodfase en korte groenfase, veel kruisingen, kruisingen die vaak uit de voorrang zijn, rijbanen die te smal zijn, te korte bochtstralen, paaltjes op de meest gekke plaatsen, geen vlakke overgangen, geen opritten en afritten, veel delen van de “snelweg” worden gedeeld met allerlei soorten voertuigen (vergelijkbaar met even samenrijden met Formule 1 voertuigen en ook met het oversteken van landingsbanen voor vliegtuigen) en dient de snelweg ook vaak als voetpad. Etcetera…

    Voor alle duidelijkheid, dat was dus sarcastisch bedoeld🙂

    Ik pleit dus om dat NIET te doen en de fietssnelwegen dus WEL meer aan te leggen volgens de normen van een autosnelweg, tenminste als men eerlijk wil zijn over het gebruik van de term “snelweg”.

  3. Pickie Says:

    Over het lichtpuntje in de Belfortstraat: inderdaad, het fietst fijn. Maar er heeft NOG GEEN TRAM OVER GEREDEN! Laten we ons lof op zak houden tot we weten hoe het fietst als er om de haverklap een Hermelijn of Albatros over passeert.

    • yves Says:

      Die tram wordt ten vroegste binnen 5 à 10 à 15 jaar verwacht🙂

    • Hubert Says:

      Heraanleg Belfortstraat :
      Visie op lange termijn =GEEN , is nu al een ramp de bussen rijden er terug door .Stel je het voor zonder parkeerplaatsen dan is er ruimte voor de fietsers,voetgangers ,tram en bus en terrassen en groen .Dat zou pas een toegang zijn tot Stad.
      Inrichting volgens STOP principe of hoe de theorie van de praktijk kan verschillen.

    • winfriedhuba Says:

      Er bestaat helaas nog geen technische oplossing om tramrails die in gebruik zijn veilig te maken voor fietsers.

  4. winfriedhuba Says:

    Fietsenstallingen:
    In woonstraten wordt dit nu wijk na wijk ingevuld. In de Brugse Poort meestal op vroegere autoparkeerstroken. Dikke Plus.
    In winkelstraten zou ik graag meer kleinere decentrale stallingen zien voor kortparkeerders.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: