MBGA door de lens van Sabine Herman

Soms is het simpel. Je ziet een dame de Critical Mass XL, Fietsen voor Veilig Verkeer – Gent fotograferen. Je vraagt of je haar foto’s mag publiceren. Het mag, en de foto’s van Sabine Herman blijken zoveel mooier dan mijn eigen foto’s. Simpel. Geniet ervan!

Een klein uur later:

Merci, Sabine!

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “MBGA door de lens van Sabine Herman”

  1. Zo lang we helmen en fluo zien, is/voelt het niet veilig genoeg. Gisteren weer in het nieuws over ‘helm op fluo top’: “Wij dragen fluo zodat de auto’s ons kunnen zien”. Ten eerste heeft een auto geen ogen, ten tweede zou een autobestuurder perfect goede fietsverlichting moeten kunnen zien, anders hoort hij niet achter het stuur thuis. In Nederland kan je met de fiets trouwens ook op je hoofd vallen, terwijl niemand er een helm draagt, maar daar is er niet zo’n angstcultuur zoals hier. Hier zijn mensen per fiets nog altijd buitenbeentjes, die zich speciaal moeten uitdossen als ze ergens heen gaan.

      1. Over verkeersveiligheid fietsers in Nederland:
        https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers

        Over fietsongevallen in Nederland:

        Klik om toegang te krijgen tot bijlage-3-onderzoek-veiligheidnl-fietsongevallen-in-nederland.pdf

        HOPE (Helmet Optimization in Europe) over verkeersveiligheid fietshelm:

        Klik om toegang te krijgen tot COST-Action-TU1101_final-report.pdf

        (met dank aan Etienne die er op wees in https://fietsbult.wordpress.com/2019/10/18/helmplicht/#comment-17565)

      2. Zeker, maar waarom word je daar raar bekeken als je helm/fluo draagt en word je hier bijna raar bekeken als je het niét draagt? De infrastructuur is er beter, maar dat kan toch niet alles verklaren? Volgens mij is er hier toch meer victim-blaming, meer een angstcultuur en is de publieke opinie (waarbij veel mensen bijna nooit fietsen) meer voor helm- en fluodracht. Waarschijnlijk ook meer promotie vanuit de overheid, omdat dat gemakkelijker en goedkoper is dan goede infrastructuur te voorzien. Straks is het: “geen helm of fluo bij een ongeval? eigen schuld…”

        1. Ik heb vorig jaar ergens gelezen dat dit in Duitsland voorgevallen is: verzekering van de automobilist stelde dat het feit dat de fietser geen helm droeg en daardoor gewond raakte…

Geef een reactie op David Reactie annuleren