Soms is het simpel. Je ziet een dame de Critical Mass XL, Fietsen voor Veilig Verkeer – Gent fotograferen. Je vraagt of je haar foto’s mag publiceren. Het mag, en de foto’s van Sabine Herman blijken zoveel mooier dan mijn eigen foto’s. Simpel. Geniet ervan!
Een klein uur later:
Merci, Sabine!
Zo lang we helmen en fluo zien, is/voelt het niet veilig genoeg. Gisteren weer in het nieuws over ‘helm op fluo top’: “Wij dragen fluo zodat de auto’s ons kunnen zien”. Ten eerste heeft een auto geen ogen, ten tweede zou een autobestuurder perfect goede fietsverlichting moeten kunnen zien, anders hoort hij niet achter het stuur thuis. In Nederland kan je met de fiets trouwens ook op je hoofd vallen, terwijl niemand er een helm draagt, maar daar is er niet zo’n angstcultuur zoals hier. Hier zijn mensen per fiets nog altijd buitenbeentjes, die zich speciaal moeten uitdossen als ze ergens heen gaan.
Vallen er in Nederland nooit fietsdoden en gewonden? Zijn hoofdletsels er onbekend?
Over verkeersveiligheid fietsers in Nederland:
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers
Over fietsongevallen in Nederland:
Klik om toegang te krijgen tot bijlage-3-onderzoek-veiligheidnl-fietsongevallen-in-nederland.pdf
HOPE (Helmet Optimization in Europe) over verkeersveiligheid fietshelm:
Klik om toegang te krijgen tot COST-Action-TU1101_final-report.pdf
(met dank aan Etienne die er op wees in https://fietsbult.wordpress.com/2019/10/18/helmplicht/#comment-17565)
Zeker, maar waarom word je daar raar bekeken als je helm/fluo draagt en word je hier bijna raar bekeken als je het niét draagt? De infrastructuur is er beter, maar dat kan toch niet alles verklaren? Volgens mij is er hier toch meer victim-blaming, meer een angstcultuur en is de publieke opinie (waarbij veel mensen bijna nooit fietsen) meer voor helm- en fluodracht. Waarschijnlijk ook meer promotie vanuit de overheid, omdat dat gemakkelijker en goedkoper is dan goede infrastructuur te voorzien. Straks is het: “geen helm of fluo bij een ongeval? eigen schuld…”
Ik heb vorig jaar ergens gelezen dat dit in Duitsland voorgevallen is: verzekering van de automobilist stelde dat het feit dat de fietser geen helm droeg en daardoor gewond raakte…
@JanG Dit is vermoedelijk dat geval in Schleswig-Holstein ( bij de grens met Denemarken) en die uitspraak van het Oberlandesgericht S-H is door het Bundesgerichtshof teruggefloten, want er is geen helmplicht in Duitsland. https://www.fahrradmagazin.net/ratgeber/bgh-urteil-helmpflicht-mitschuld-unfall/ . Het was een geval van eens proberen van de verzekering van de automobilist, een tactiek die veel wordt toegepast in Duitsland: Mitschuld.