Sporen

Na de sneeuw zie je de sporen van het wild.

05jan09, 15u02, Scheldekaai Arbed
05jan09, 15u02, Scheldekaai Arbed
05jan09, ochtend, Antwerpsevoetweg
05jan09, ochtend, Antwerpsevoetweg
05jan09, ochtend, Veerkaai
05jan09, ochtend, Veerkaai
05jan09 Veerkaai
05jan09, ochtend, Visserij

Je leest ook de intensiteit van passerend wild.

05jan09 Keizerpark
05jan09, ochtend, Keizerpark
05jan09 9u29 Scheldekaai
05jan09, ochtend, Sluizenweg
05jan09 9u29 Vlaamse Kaai
05jan09, ochtend, Vlaamsekaai
05jan08 9u29 Jan Delvinlaan
05jan08, ochtend, Jan Delvinlaan

Tot zover de esthetiek.
Voor fietsers viel de staat van de Gentse wegen deze morgen nog mee. Je kon aan “mijn” kant van Gent probleemloos voorzichtig fietsen. Tenminste: ik zag niemand vallen, en kon zelf vlot evenwicht bewaren. De hoofdwegen waren gestrooid. Ik weet het: men kan nooit overal strooien, maar ik was teleurgesteld dat belangrijke fietsassen (bijvoorbeeld de as Gentbrugge-Wondelgem langs de Bavobrug en het Keizerpark) of vrijliggende fietspaden op beestige verkeerspunten (bijvoorbeeld de Dampoort) geen strooibeurt kregen.

05dec09, ochtend, Dampoort
05dec09, ochtend, Dampoort
05jan09, ochtend, Dampoort / Dok-Zuid
05jan09, ochtend, Dok Noord
05jan09, ochtend,  Keizerpark
05jan09, ochtend, Keizerpark

Aan de Dampoort vond ik de situatie nipt. Sommigen hielden hun voet klaar voor de landing:

05jan09, ochtend, Dampoort / Dok-Zuid
05jan09, ochtend, Dampoort / Dok-Zuid

Anderen namen geen risico’s:

05jan09, ochtend, Visserij
05jan09, ochtend, Visserij
05jan09, ochtend, Visserij
05jan09, ochtend, Visserij

Tot slot: ik hoorde vanavond een bijdrage op radio 1 over dit onderwerp (klik op “audio”). Ik leerde dat fietspaden beter geveegd worden in plaats van gestrooid. Bij gebrek aan een veegmachine is strooien het minimum.
En ik hoorde de Gentse schepen De Regge weinig fietsminded uit de hoek komen.  En hallo? De hoofdfietsassen geveegd? Dan toch zeker niet de hoofdas tussen Gentbrugge en de Kemelbrug / Sint-Jorisbrug. Rond half 4 was er aan de situatie van het Keizerspark en de Visserij niets veranderd. Het sneeuwpapje lag te wachten om te veranderen in een ijsvlakte:

05jan09, 15u31, Keizerpark
05jan09, 15u31, Keizerpark
05jan09, 15u32, Visserij
05jan09, 15u32, Visserij

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

15 gedachten over “Sporen”

  1. We kunnen natuurlijk massaal met de fiets naar’t werk trekken.
    Als ik me niet vergis mogen fietsers op de rijbaan rijden als het fietspad niet berijdbaar is. ‘k zou wel eens willen zien wat er dan met de ochtendspits gebeurt, en hoe snel het stadsbestuur van gedacht gaat veranderen.

  2. DriesO, je moet het niet in Kopenhagen gaan zoeken.
    Vanavond was ik al fietsend zeer aangenaam verrast door een strooiwagen in actie op het fietspad langs de Antonius Triestlaan (gewestweg R40). Het betrof een kleine, smalle strooiwagen, blijkbaar speciaal ontworpen om ingezet te worden op onze fietspaden. Deze ochtend was er al een sneeuwruimer (!) geweest over het fietspad langs de R4-Ringvaart in Drongen, dus ook ver van voorbeeldstad Kopenhagen. Allemaal het gevolg van een gunstige wind uit het noord-oosten?

  3. Hopelijk dat het gewest dit ook inzet op bruggen: de brug naar Flanders Expo wordt door een collega van mij beschreven als zo gruwelijk dat hij het niet eens meer durft proberen. Hij heeft vanmorgen niet geprobeerd, dus weet ik niet of het ondertussen beter is.

  4. Een extreem gevaarlijke fietsbult van dit genre ligt er op het stadsinwaartse fietspad langs de Groot-Brittaniëlaan. Ter hoogte van de woontoren gutst daar sinds jaar en dag water uit een blauwe slang, wellicht verbonden met een kelderpomp. Het water verspreidt zich zomaar over het trottoir en fietspad. Met dit vriesweer is het een dikke ijsmassa geworden.

  5. Sinds ik twee jaar hard gevallen ben bij het proberen een straat indraaien bij glad weer, waarbij ik een heel eind ben weggeschoven, ben ik behoorlijk bang op de fiets bij dergelijk weer. En nu kan men toch niet zeggen dat het niet voorzien was? Op de Van Eyckbrug was maandag niet gestrooid. Alle voetgangers liepen op straat, de fietsers probeerden te rijden waar de auto’s al ruimte hadden gemaakt en de auto’s bleven proberen om de fietsers rakelings te passeren. Weten zij dan niet wat er gebeurt als een fietser een noodstop moet maken in zo’n situatie?
    Ook de Reep, de Koepoortkaai en idd de Dampoort (!!!) waren spekglad.
    Sowieso rijd ik op straat (zo ook vorig jaar op de Brussselsesteenweg, waar het fietspad één ijsbaan was – arme postbode die ik daar zag!), maar ook dat is levensgevaarlijk omdat de auto’s hiermee geen rekening houden.
    Van een stad als Gent verwacht ik op dit vlak toch wel meer!

  6. Ivago (dus de gemeenten Gent en Destelbergen) heeft in 2007 6 veegmachines gekocht, voor de helft gesubsidieerd door de Vlaamse overheid (Ovam), die geschikt zouden zijn om sneeuw van fietspaden te vegen.
    Wie heeft ze in actie gezien?

  7. Ik (zie mijn reactie van 5 januari hierboven). Sindsdien heb ik wel de indruk dat het om een proefrit ging, want ik betwijfel of alle fietspaden langs de R40 een beurt kregen. Langs het fietspad op de hoek Einde Were/Overzet werd het “voetgangersroodlicht” afgerukt: een ongelukje veroorzaakt door die nieuwe veegmachines?

  8. Frans,
    ik heb je reactie gelezen, maar ik had het eigenlijk over veegwagens van de stad (of liever Ivago).
    Jouw meldingen gingen over gewestwegen, en ik denk niet dat de stad die onderhoudt.

  9. Dries,
    De nuance was mij even ontgaan, waarvoor mijn excuses. Ik heb inderdaad alleen sneeuwruimacties vastgesteld op gewestelijke fietspaden.
    Ik hoop dat de Ivago-sneeuwruimers ook hebben gediend, anders denk ik terug aan dat pijnlijk voorbeeld van misplaatste ontwikkelingshulp, zoveel jaar geleden, waarbij ons land sneeuwruimers had geleverd aan Burkina Fasso waar er nooit een vlok neergedwarreld is.

  10. Gisteren stelde ik in de commissie Openbare Werken een vraag over het sneeuw- en ijsvrij maken van fietspaden. Het antwoord was ronduit ontgoochelend. Schepen Martine De Regge kwam niet verder dan een opsomming van wat er nu al werd gedaan en wat de moeilijkheden zijn bij het sneeuw- en ijsvrij maken van fietspaden. Ik heb er haar proberen toe te bewegen om een duidelijker engagement te nemen zodat in de toekomst de fietspaden op een ernstige manier sneeuw- en ijsvrij worden gemaakt maar dat wou ze duidelijk niet. Mijn vraag was om de fietspaden te borstelen en bovendien ook te werken met pekelzout wat zorgt voor een betere vermenging en milieuvriendelijker is. Maar ze weigerde om ook maar één concreet engagement te nemen.Ze kwam niet verder dan de belofte dat ze het nog eens zou bespreken met haar diensten. Ergerlijk.

  11. Inderdaad ergerlijk. Openbare Werken wil niet, Mobiliteit wellicht wel, maar het zal wel weer een illusie zijn dat de twee kabinetten zouden samenwerken? Beide schepenen zijn nochtans van dezelfde politieke strekking….
    Eigenlijk zouden ze de verantwoordelijken eens moeten verplichten bij dergelijk weer zelf op de fiets te stappen…wie niet horen wil, moet voelen!

  12. En hoe staat het nu met de veegbereidheid bij de Stad Gent? Het is al lekker aan het vriezen, op de wegen wordt gestrooid, maar ik vrees dat de grote fietsassen en bruggen (ook voor voetgangers) weer zullen vergeten worden.
    Of zijn hier intussen al concrete acties gepland?
    Ik ben benieuwd.

    Een bijkomende vraag hierbij: als je valt met de fiets omdat het fietspad te glad is (vb aan de Dampoort – kant Dok Noord), en je raakt gewond, kan je de Stad Gent dan aansprakelijk stellen?

  13. @ Hilde,

    ik stel me net dezelfde vragen voor Antwerpen. Ik hoop ook dat het daar niet bij (loze) beloftes die vorig jaar zijn gemaakt blijft.

    Wat de aansprakelijkheid betreft, dat zal er van af hangen. Als het fietspad nog vol met sneeuw/ijs ligt kan men stellen dat er geen bruikbaar fietspad aanwezig is en een fietser moet pas een fietspad gebruiken als er wel een bruikbaar fietspad aanwezig is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: