Degoutant

Mijn twee fietsen zijn saai.
Blauw en grijs.
“Fietscultuur” bekijk ik vanuit een pragmatisch verplaatsingsgedrag.
We willen allemaal wel eens van punt A naar B, en terug.
Fietsen is socialer, gezonder en duurzamer dan vierwielersgedrag.
Maar ik ben geen fietsfanaat.
Kettingen maken me niet geil.
Klikpedalen ook niet.
Hippe lui mogen er uiteraard anders over denken en er hun ding mee doen.
En voor sommigen is fietscultuur dit:

Grappig, en best leuk.
Dit daarentegen gaat wat mij betreft vér over de grens van het hip doen:

RETSEN DETSEN ALLEYKETSEN from terry kritis on Vimeo.

Simpelweg degoutant.
Vrijdag hoorde ik voor het eerst vertellen over fixed gears.
Dat klonk best leuk.
Je hebt mensen die auto’s pimpen, en anderen doen dat met fietsen.
Why not?
Tot vandaag.
Deze namiddag vlamden de heertjes op de kleine ring.
In groep tussen auto’s laveren, en door rood vlammen…
Voor de kick I presume.
Ik wist niet waar ik het had.
Bij groen licht verwacht ik niet om hard in de fietsremmen te moeten gaan.
Mijn reflexen werken goed.
Er waren gelukkig geen kinderen of bejaarden of mensen met kids achterop die het kruispunt dwarsten.
Het is wachten op het eerste ongeval.
Jammer hoe een paar mannen met hun machogedoe het begrip “fietscultuur” een ferm negatieve loer draaien.
Ik heb nooit gevonden dat fietsers heiliger zijn dan de rest, maar dit was er way over.
Dat ze naar Francorchamps gaan!

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

19 gedachten over “Degoutant”

  1. DUTS! Veel chauffeurs die evenveel of meer risico pakken, en daar zegt ge niks over? Proficiat! Fixed gears blijven groeien en voor u zullen ze nie stoppen. Tot aant volgende kruispunt

    1. Het is niet mijn gewoonte te reageren, maar hier dus wel. (en voor alle duidelijkheid: ik laat je reacties passeren, maar kan vanaf morgen niet meer modereren wegens op reis)
      Let’s keep it simple.
      Mensen die risicosporten willen beoefenen (autoracen, bergbeklimmen, wielrennen,… ): gelieve weg te blijven van het openbare domein.
      Breng jezelf in gevaar: doe maar.
      Elk heeft recht op zijn/haar adrenaline/kick.
      Breng je anderen in gevaar: rot op.
      Dit soort race is van hetzelfde allooi als die autostraatrace zaterdagnacht in Zele.
      De omslag van auto- naar fietscultuur breng je op deze manier alleen maar imagoschade toe, en nog niet weinig.

      1. Het schijt aan de maatschappij!
        “Fietscultuur” heeft er geen zak mee te maken!

        (Dit is mijn persoonlijke mening en ik spreek dus niet voor de rest van de fixie-rijders.)

    2. @ Bert,

      dat veel chauffeurs (of andere verkeersdeelnemers) evenveel risico nemen is niet relevant. (En als je deze blog zou lezen, zou je merken dat ook kritiek op het gedrag van andere verkeersdeelnemers niet wordt geschuwd.)
      Ook dat het aantal fixed gears zeker nog zal stijgen de komende tijd is op zich niet belangrijk. Volgens mij heeft er hier nog niemand zich uitgesproken tegen fixed gear – fietsen op zich.

      Maar los van het gedrag van andere verkeersdeelnemers en het toenemende aantal fixies mag van iedereen verwacht worden zich dusdanig te gedragen in het verkeer dat hij/zij geen gevaar vormt voor anderen.

      @ Chappie,

      je mag van mij het schijt hebben aan ‘de maatschappij’ (wat dat ook mogen zijn, ‘de maatschappij). Ook van mensen die het schijt hebben aan de maatschappij mag verwacht worden dat ze anderen niet in gevaar brengen.

  2. Ik heb een fietsenzot in huis, en naast de tien min of meer gewone fietsen hebben we dus ook een fixie. En toch draagt mijn fietsenzot een helm en een fluovestje 🙂
    Zotten zijn er overal, achter het stuur van een auto, achter het stuur van een hip fietske. Helaas.

  3. Ik zat zondagmiddag in het Muinkpark met een aantal vrienden te apperitieven, de dekentjes op het gras gespreid en de kinderen spelend op het gras of op de speeltuin. Liefelijk taferereel tot … plots een zestal fietsers, schouder aan schouder, het Muinkpark kwamen opgesneld op weg naar de bevoorading. Er werd een vrouw op weg naar de speeltuigen in het park zomaar van het pad gereden. Ze kwam hierbij hard ten val. Gelukkig werden de kinderen die ze begeleide niet geraakt. Geen van renners van dit (bleek later) kopgroepje deed nog maar de moeite te stoppen en naar de schade te vragen, laat staan zich te excuseren.

    Organisatorisch was dit te voorkomen door ofwel de bevoorading niet in een publiek park te houden of via signalisatie het een en ander aan te geven. Voor de fietsduiveltjes (het kopgroepje) heb ik helemaal geen respect. Winnen was blijkbaar ten koste van alles een must.

    Ik hoop van harte dat deze vrouw er niks aan over heeft gehouden.

    Ik hou van fietsen. Maar wat gisteren gebeurde was ranzig!

  4. Dat hele gedoe met fixies is komen overwaaien uit de Verenigde Staten, waar fietskoeriers pistefietsen op de openbare weg gingen gebruiken. En het “mooie” is: de meerderheid van die gastjes kan amper fietsen; het is gewoon een idoot “fashion statement”.

    BSNYC verwoordt het vaak goed: http://bikesnobnyc.blogspot.com/

  5. Hier een fixie.
    Allereerst zou ik onze excuses willen aanbieden aan iedereen die niets met dit vertier te maken had en schade, last ondervond. Dankjewel ook voor de suggestie over hoe we de waterbedeling anders kunnen organiseren. Het is inderdaad niet de bedoeling dat toevallige passanten en zwakke weggebruikers schade lijden voor onze passie. Want een passie is het wel. Vandaar vermoedelijk ook dat in de heat of the moment in de rit verkeerde impulsieve beslissingen werden genomen, met alle gevolgen en begrijpelijke commentaar van dien. Toch wil ik even benadrukken dat fixed gear meer is dan racen, dat het ook niet simpelweg te herleiden is tot n machocultuur. Macho’s voelen wij ons allerminst. Iedereen beleeft fixed gear en zo’n rit op n andere manier. Racen doe je op eigen risico en iedereen is verantwoordelijk voor eigen acties.Toch is dit een spijtig voorval, waar misschien net iets te veel testosteron, winnaarsdrang en impulsiviteit vloeide, en net iets te weinig respect. Iets om over na te denken. Ook voor mensen die meetings organiseren. Ik zou het jammer en onterecht vinden moest de hele fixed gear community nu in een slecht daglicht komen te staan.
    Fixie groeten

    1. Sommigen van jullie hebben schitterende stalen rossen en dito outfits. Ik kijk er graag naar.

      Deze race was echter complete onzin.
      Want als je een race aankondigt op de manier zoals Fixed Gear Ghent gedaan heeft, verwacht je toch geen oldtimer meeting.
      Elkeen die op de manier zoals getoont wordt op het filmpje (http://vimeo.com/25186433) zo de ring rond Gent of de rotonde aan de Dampoort oprijdt is niks minder dan een gevaar voor zichzelf als voor de andere weggebruikers.
      Ik wil het zelfs zo stellen: wanneer hierdoor ongelukken gebeuren dan zijn de organisatoren strafrechtelijk aansprakelijk.
      Rock ’n Roll zal dan verder weg zijn dan ooit.
      Evenementen zoals Meulestee Koerse, de laatste jaren een echte publiekstrekker, kunnen een voorbeeld zijn hoe iets georganiseerd kan/moet worden. Jullie zijn hier ver van verwijderd met jullie wilde rodeo.

    2. BSNYC, die ik hierboven al heb “geadverteerd”, maakt vandaag –op zijn geheel eigen wijze– duidelijk hoe men races voor dit soort fietsen zou kunnen organiseren: http://bikesnobnyc.blogspot.com/2011/06/racing-towards-anxiety-sowing-seeds-of.html

      Ook ik vind veel fixies getuigen van een gevoel voor schoonheid, maar net zoals ik niet met de koersfiets ga zitten freeriden of met de trekfiets aan de Ronde van Vlaanderen meedoe, horen races met pistefietsen niet thuis op de openbare weg. (En die fietsen zelf eigenlijk ook niet, tenminste als ze de hipstercodex volgen en dus geen gewone remmen hebben.)

      Ongetwijfeld zitten er onder de huidige “hater!”-roepers ook mensen die later met de jongste in de bakfiets (de fixie van de hippe jonge ouder) en de oudste op zijn eerste eigen fiets leren fietsen. Moge hij (m/v) dan terugdenken aan Vroeger wanneer de hype du jour rakelings voor of langs zijn kleine scheurt.

      (En ik heb niet eens graag kinderen…)

  6. Ik vond het best wel een fijn ritje door Gent. Ook de dag ervoor in Breda was het, ondanks wat regen, heerlijk fietsen.
    Spijtig genoeg zijn we in België niet zo goed bedeeld qua fietspaden om lekker door te vlammen. In de Vlaamse Ardennen worden we buitengekegeld of beboet, langs kanalen zet men “fietsremmende hekkens”, om van die rode lichten in ’t stad maar te zwijgen, lol.

    Nee, eerlijk, het is gewoon pure fun en jammer dat er een paar al te geweldig zijn, maar voor een doorwinterde fietser en ex-renner als mezelf is het echt geweldig om zoiets te doen op halve kracht.

    Dat ongeval, tjah, daar vind ik dat het een gebrek aan respect is van de rijder in kwestie. We passeerden zelf later en wisten helemaal niet wat er was gebeurd. Eigenlijk moeten mensen stoppen, maar of die kerel nu een blitz uitziende fiets onder z’n kont heeft zitten of niet, verandert niets aan z’n mentaliteit. Laat staan dat je alle “blitze fietsers” over dezelfde kam gaat scheren…

  7. oh yves, i hear you! sinds zondag ben ik ook zwaar gedegouteerd. bende yups topetegaar, heel veel bling bling, maar ho maar, respect voor welke andere weggebruiker dan ook? kortom: het equivalent van de gumball race, maar dan op vélos. spijtig.

  8. Zo over één kam scheren. Ik kan anders nog wel een boekje open doen over andere weggebruikers. Wat dacht u van de standaard student met bijpassende fiets, vier verschillende remblokken die smeken om vervangen te worden, een remafstand van 100m bij een tempo van 15 km/u en hun verlichting bestaat uitsluitend uit reflectoren. Nummer 2, de fervente snowboarders van de stad, het longboard, heeft bij mijn weten ook geen remmen, ook geen verlichting, rijd ook op de baan en kan ook asociaal snel gaan van de sint pieters nieuwstraat bv. Zo kan je een boekje open doen over veel groeperingen, maar daarom is toch niet individu zo. Ik sluit me ook aan bij de “fixies”, rijd zelf ook maar heb wel een voorrem, en stop wel aan stoplichten. en blijkbaar ben ik nu ook een yup met veel bling bling, compleet respectloos en straatterrorist omdat ik fixed rij…

  9. kom dan maar eens in de sleepstraat of door de overpoort lopen. en zie hoe degoutant sommige autobestuurders zijn, Yves. Stap je daarvoor ook naar de krant? Je bent een echte wereldverbeteraar! Proficiat! blijkbaar niet veel betere dingen te doen dan mensen bekritiseren.

  10. En alle allochtonen zijn criminelen zeker, want ge zijt ooit eens lastig gevallen door iemand met een andere nationaliteit?

    Er zijn bloggers die porno bloggern, dus gij zijt een van die vuile perverse klootzakskes want ge zijn nen blogger.

  11. Zie hier de topic nu pas, maar de bende die mij (en een iets ouder koppel) in het Keizerspark bijna omver reed, was geen alleenstaand geval. Roepen dat er opzij diende te worden gegaan konden ze blijkbaar wel goed, vertragen wasn’t an option.

    Gelieve te noteren dat ik bij de volgende doortocht niet opzij zal gaan, we zullen eens zien hoe veilig jullie zijn zonder remmen en zonder respect voor andere weggebruikers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s