The Loop (2): blokkage (melding 83)

Fietsbult schreef al in december 2010 dat de toegang vanuit de R4 tot the Loop afgesloten was.
Dat is nog steeds zo:

09sep11, 14u47, Buitenring Sint-Denijs-Westrem
Tja, niks aan te doen: er zijn werken die de situatie zullen verbeteren en patati en patata… (al fantaseerde ik dat in deze omgeving een “voorlopig” fietspad zoals in Nederlandse duinen perfect mogelijk was…)
Positief: voor de brave fietser die de weg niet kent kwam er een omleiding via de Kortrijksesteenweg.
Je ziet aan het wielspoor rechts van de betonblokken dat velen toch door de werf ploegen:
17sep11, 14u42, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

Toegang 2 tot the Loop bereik je via de Derbystraat.
Vrijdag wou ik lady L de mogelijke fietsroutes van en naar Ikea tonen.
Ze doet er een vakantiejob, weetjewel.
Toegang 2 bleek simpelweg uitgebroken/afgesloten:
16sep11, 11u07, the Loop

16sep11, 11u07, The Loop
16sep11, 11u08, the Loop

16sep11, 11u08, the Loop
Ik belde de politie met de vraag hier een pv over te maken, maar dat was verloren energie.
Vermoedelijk rolde daarna het meest onredelijke telefoongesprek uit mijn mond.
Ergens herinner ik me zinsnedes als “dat ik zin had om mijn fietsengagement totaal te stoppen en mijn dochters naar de autorijschool te sturen”.
Yep, hilarisch onredelijk, en redelijk woest.
17sep11, 14u57, the Loop

17sep11, 14u57, the Loop

Terecht woest: fietsers en voetgangers worden simpelweg verplicht om zich op een verboden tramstrook te begeven.
Op een jaarbeursdag als zaterdag zit er op de as Derbystraat flink wat fiets- en voetgangerstraffiek :

17sep11, 14u59, the Loop

17sep11, 15u02, the Loop
Het smalle pad rechts op de foto is een tweerichtingsvoetpad- en fietspad.
De boodschap is duidelijk.
Net op de werf Sint-Pieters leer je dat je kan faseren.
Een voorlopige voetgangerstoegang tot het station is net verplaatst:
17sep11, 13u29, Sint-Denijslaan

Met kleine ingrepen stimuleer je fietsverkeer.
Op the Loop wil men eerder afremmen.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

16 gedachten over “The Loop (2): blokkage (melding 83)”

  1. Ik vind je reactie helemaal niet hilarisch of onredelijk. Soms krijg ik gewoon het gevoel dat ze het met opzet doen, met in het achterhoofd: “Als we ze lang genoeg pesten geraken ze’t op een keer beu, en dan stopt al dat gezaag van die vervelende fietsers.”

    1. Dat dacht ik dus ook. Wellicht denkt “men”: “wie haalt het nu in ’s hemelsnaam in zijn bolle hoofd om te voet of met de fiets naar The Loop te komen. Je neemt toch je auto of de tram?”
      Het lijkt idd op pesten.
      Ik vraag me af wie verantwoordelijk is als een voetganger of een fietser hier aangereden wordt door een tram: De Lijn? De Stad Gent? De aannemer?
      Goh, als we nu konden vliegen, dán zou het probleem opgelost zijn!

  2. Heel die aanpak dateert van de beginperiode van Flanders Expo, toen men er alles aan deed om automobilisten naar de betalende parkings te halen en te houden. Heel dat gebied was trouwens volledig afgesloten met een hoge hek. Zo was het voor een voetganger (en zeker ook een fietser) onmogelijk om van de “schrijverswijk” ( Beukenlaan, Poortakker) de hallen, de tramhalte of de Derbystraat te bereiken zonder te klauteren en te ploeteren. Die bewuste geslotenheid van het gebied (met buffers) was ook ingegeven door de vrees van buurtbewoners (Derby- en Putkapelstraat, Poolse Winglaan) om het gelag te betalen (wildparkeren, lawaaihinder,…).De vraag is hoe lang The Loop nog een “eiland” blijft. Als je leest dat het verlengen van de tramlijn nog drie jaar zal duren, heb je een begin van antwoord. Als het zover is, zullen de duizenden gebruikers van de KBC-Arteveldetoren en andere nieuwbouw andere verplaatsinggewoonten hebben gekweekt.

  3. Ik passeer daar de laatste tijd regelmatig, en twee weken geleden was dit fietspad nog open, meen ik.

    Vandaag ben ik er weer gepasseerd en het was nog steeds afgesloten, zoals op de foto’s. Er waren bouwvakkers aan het werk, die mij vertelden dat ik maar de tramsporen moet nemen, “ze gaan u toch niet beboeten ze”.

    Het stoort mij vooral dat je dan een tweevaksbaan moet oversteken op een tramoverweg. Automobilisten verwachten daar geen fietsers, en terecht.

    1. Frederik. Wat die bouwvakkers je vertellen is tekenend voor de lichtzinnigheid in die sector als het gaat om bewegwijzering en verkeersveiligheid.

  4. “De brave fietser die de weg niet kent” kan lang zoeken naar het St-Pietersstation. Zeker als de GPS uit moet. Hij mag gokken tussen “R4”, “Kortrijksesteenweg”, “Zwijnaarde” en “Merelbeke”. Positief?

  5. En dan is men verbaast dat veel fietsers zich weinig van de ‘regels’ aantrekken. De enige manier om als fietser bepaalde locaties te overleven is je niet niets van regels aan te trekken en gewoon heel aandachtig en met de nodige voorzichtigheid ‘je zin te doen’.

    Mijn standaard reactie bij afsluitingen is dan ook deze te negeren omdat – als er al een omleiding voor fietsers is aangegeven – je nooit weet waar die je brengt en hoe lang en hoe veilig de voorgestelde omleiding is. Mij ervaring is dat ik in meer dan 8 op de tien gevallen er beter, sneller en veiliger kom door afsluitingen en verbodsborden te negeren.

  6. Toen ik 20 jaar geleden al te fiets naar de jaarbeurs ging was het een rit met veel obstakels. Blijkbaar niet veel beterschap sindsdien.

  7. Ja Mensen als jullie enkel maar artikels schrijven op deze site zal er maar weinig gebeuren. Roep de fietserbond en andere op als je lid bent moeten zij hierop reageren. Maak petitie’s. Val politiekers lastig enz..Fiets mee met trapkracht!! Engageer jullie en geef de Lijn een serieuze trap onder hun broek. Het is duidelijk dat dit een ambtenaars gebeuren is.. de molen maalt traag. De Lijn heeft weinig oog voor de andere weggebruikers. Daar is a-socialiteit troef, verwondert dat mensen dan overreageren?

    1. @ B Goderis,

      waarom denk je dat de mensen die dit schrijven of hier reageren, alleen maar artikels schrijven?

      Ik weet dat de persoon achter deze blog toevallig heel wat meer doet om iets aan de situatie te veranderen en dat deze blog maar één van de manieren is om de problemen aan te klagen.

    2. B Goderis,
      Wie denk je heeft hier drie jaar geleden actie gevoerd bij de opening van de Ikea.?
      Waar denk je dat Trapkracht naar toe zal fietsen?

      🙂

  8. Ik vrees dat met de MG toren (ofte de KBC toren) de fiets en voetgangersproblemen alleen maar groter gaan worden. Een echt fietsplan voor de ontsluiting van het torencomplex is er niet. Naar het schijnt, zal je die toren enkel via een dubbelrichtingsfiets op de Kortrijksesteenweg aan de afrit van de snelweg te bereiken zijn. Veilig is wat anders?????

    Ook is er geen veilige fiets- en voetgangersverbinding voorzien van die hoge toren naar de IKEA. Dikke pech als je in die toren zit en ’s middags balletjes wil gaan eten in de IKEA. Je zit dan wel op 250m van het restaurant, maar moet toch bijna 1 km omlopen of meer dan 1 km omfietsen (want er is enkel een voetgangersbrug over afrit van de toren naar de achterkant van Bovenhove) om er op een normale, juridisch correcte manier te geraken. Denk dat velen zomaar de 4 rijbanen zullen proberen over te lopen om toch iets sneller naar de IKEA te kunnen gaan. Trouwens als je de juiste weg zult volgen moet je nog steeds via een onveilig zebrapad-fietsoversteek de 2 rijbanen kruisen die rond Flanders Expo lopen.

    1. Iedereen die echt kaas heeft gegeten van mobiliteit weet dat alles begint met een goede ruimtelijke ordening. Als een nieuw kantoorgebouw moeilijk bereikbaar zal zijn met de fiets (of te voet), dan moet dat kantoorgebouw daar helemaal niet komen. Het kan niet de bedoeling zijn dat men overal maar gebouwen neerpoot en daarna oplossingen begint te zoeken voor ontstane problemen. Hoewel dat in België de normale praktijk is, is dat eigenlijk de omgekeerde wereld.
      Als men echt geen plaats heeft die reeds goed omsloten is (met duurzame mobiliteit), dan dient dit eerste geregeld te worden voor het nieuwe gebouw er komt.

Plaats een reactie