Home

Trottoirrijders (6)

8 maart 2012

Moscouviaduct is het trieste bewijs dat Gent nog steeds een autostad is.
Recent werd het asfalt vernieuwd.
Vers laagje asfalt, en klaar.
In de vorige blog hierover bleef ik er kalm bij.
Gisteren niet.
Er waren namelijk trottoirrijders uit noodzaak:

07maa12, 08u11, Alphonse De Clercqlaan


Die buurt maakt me zot, omdat er geen overkoepeld fietsbeleid is.
Een degelijk fietsbeleid zou in deze vaak troosteloze buurt terzelfdertijd een degelijk sociaal beleid zijn.

07maa12, 09u11, Moscouviaduct


Even situeren: er is de treinwerkplaats, die immens brede, historisch gegroeide stadsmuur vol treinsporen.
Gent, Merelbeke en Melle liggen er in rare kronkels rond het station geplooid.
Typ op het digitale stadsplan “Mellestraat” , en je ziet het.
Naast een deel van de spoorbundel loopt een tweerichtingsfietspad dat niet breed genoeg is, maar laat ons mild blijven: het is nèt te doen.
Ik vermoed dat dit betonnen pad op Gents grondgebied ligt.

07maa12, 09u07, Mellestraat, Gent


Plots kom je aan een gemeentegrensje.
Merelbeke offreert de fietsers een breed fietspad.
Merci Merelbeke.

07maa12, 09u08, Mellestraat, Merelbeke


Na een paar tiental meter vrolijke degelijkheid is het weer aan Gent.
Hier eindigt alles.
Geen fietspad richting Ledeberg.
Geen fietsroute richting Hundelgemsesteenweg.
Precies of Gent geen fietsverkeer tussen Merelbeke station en Ledeberg wil.
Wil men hier fietsverkeer stimuleren?
I don’t think so.

07maa12, 09u09, Alphonse De Clercqlaan


Er is plaats genoeg om aan een oplossing te werken.
Onteigenen hoeft niet.
Ok, dan moet er een deal komen met de NMBS.
Die heeft er baat bij: een degelijke fietsverbinding lokt treingebruikers voor Merelbeke station.
Maar euhhhh, misschien is de NMBS onteigenen wel de snelste oplossing.

07maa12, 09u09, Alphonse De Clercqlaan


Aan de andere kant van het oude tweerichtingsfietspad ligt Merelbeke station.
Bij de heraanleg van het station werd het fietspad mooi en breed heraangelegd.
Wie mogen we hier danken?
Merci NMBS of Infrabel?
Merci Gent?

07maa12, 09u05, Merelbekestationplein, Gent

Ook vanuit de nieuwe spoorwegbrug is er een tweerichtingsfietspad richting station.
Merci Melle?

07maa12, 09u01, Mellestraat, Melle


Richting Gent centrum fiets je gewoon rechtdoor.
Maar richting Melle heb je de absurde situatie dat je een paar tiental meter geen tweerichtingsfietspad hebt.
In theorie moet je als fietser rechts oversteken, links afslaan, links oversteken en rechts afslaan .
Door de wegenwerken vlakbij is het autoverkeer er ferm druk.
Wie wil hier aub de verfborstel boven halen?
Zelfs als volgend jaar dit plein op de schop zou gaan?
Ik schat: een half uurtje werk.
Of wil men de fietsers liever op het trottoir, kwestie van zich veilig te voelen?

3 Responses to “Trottoirrijders (6)”

  1. JanG Says:

    Op de brede eindjes is het fietspad wel comfortabel breed, maar in klinkers aangelegd, terwijl de auto’s ernaast over mooi glad asfalt zoeven… Dat is in Merelbeke op meer plaatsen zo.

  2. Hub Says:

    Spoorinfra is dikwijls een muur, maar dikwijls liggen er verborgen mogelijkheden. Ook hier, van Merelbeke station via ex aansluiting oude rimese is een fietsas tot Hundelgemse steenweg (tot onder autostrade) mogelijk. Binnen enkele jaren gaan hier 1 à 2 werkplaatsen dicht en dit zal mogelijkheden geven om fietsdoorsteken te realiseren, alleen zijn de steden altijd te laat om een optie te nemen. Stadsontwikkelaars zijn iets sneller op de bal.

  3. T. Says:

    Dit is mijn dagelijks (bak)fietstraject: van gentbrugge naar creche en merelbeke station (eigenlijk gentbrugge zuid :-)). Er zijn wel een aantal problemen op dat traject: het fietspad is zoals je zegt net te smal voor kruisend verkeer, al kan je wel met bakfiets een fietskar kruisen als je mooi op je kant blijft waar en geen paaltjes staan. Ze hebben op grondgebied gent paaltjes gezet om te voorkomen dat de auto’s op het fietspad gaan, maar die paaltjes staan nu wel op het fietspad, waardoor het nog smaller wordt. In de richting van gent is het trouwens duidelijk dat dit fietspad verplicht is, in de richting van merelbeke station staat geen bord (dus is het feitelijk een eenrichtingsfietspad, maar wordt het tweerichting gebruikt wegens toch veel veiliger). De situatie aan het station nu is absurd. Vooral omdat op het pleintje de auto’s alle kanten opdraaien, het zebrapad in het midden van het plan ligt en er veel auto’s aan de kant stationeren om mensen af te zetten. Moscouviaduct zelf is vooral heel gevaarlijk in de bochten, waar auto’s je de pas afsnijden of vergeten dat ze niet zien dat er na de bocht een fietser rijdt. En op het voetpad rijden (voor kinderen) is daar eigenlijk geen oplossing: ligt er heel slecht bij en je kan er nergens veilig af (hoge opstap, straat kruisen). Dus inderdaad nog wat werk aan de winkel, maar strenger toezicht op het naleven van de snelheid zou daar ook al wat helpen (En kan mouscouviaduct dan niet zone 30 worden ipv 40, iedereen rijdt daar sneller).


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: