Home

Nieuw (6): oversteekplaats

19 september 2013

Ellen liet hier enthousiast weten dat de fietsroute Zwijnaarde/Wondelgem eindelijk een fietsoversteekplaats op de Wiedauwkaai heeft:

16sep13, 11u14, Wiedauwkaai

16sep13, 11u14, Wiedauwkaai / Buitensingel


Zoals je kan zien, ze is reglementair okerkleurig.

16sep13, 11u13, Wiedauwkaai

16sep13, 11u13, Wiedauwkaai

De oversteekplaats is een zinvolle stap, maar zonder verdere ingrepen is het een eerder symbolische stap.
Welke ingrepen?
Eerst en vooral de aanleg van een legale verbinding met de spoorwegbrug.
Momenteel hebben fietsers richting Muide/Meulestede 3 keuzes:
– spookfietsen

16sep13, 11u12, Wiedauwkaai

16sep13, 11u12, Wiedauwkaai

16sep13, 11u12, Wiedauwkaai

16sep13, 11u12, Wiedauwkaai


– op het voetpad fietsen
16sep13, 11u17, Wiedauwkaai

16sep13, 11u17, Wiedauwkaai


– de oversteekplaats niet gebruiken

Op de foto’s zie je dat er genoeg plaats is voor een afgescheiden tweerichtingsfietspad tot aan de spoorwegbrug.
Deze nieuwe betegeling vormt een bushalte.
Momenteel is de bushalte eerder conflictueus met de fietsroute.
De bushalte kan doorschuiven tot vlak voorbij de oversteekplaats.
Dat is de tweede ingreep.

16sep13, 11u14, Wiedauwkaai

16sep13, 11u14, Wiedauwkaai


Voor voetgangers en busgebruikers komt hier trouwens best ook een zebrapad.

Derde ingreep: het kruispunt met fietsoversteekplaats en zebrapad beveiligen met verkeerslichten met drukknop.
Auto’s racen er voorbij, en stoppen eerder zelden voor fietsers.

Goede gewoontes kweek je vanaf dag één.
Dat willen we toch?
Volgend jaar opent vlakbij het FPCGent, het Forensisch Psychiatrisch Centrum, en dat zal heel zeker een verkeersstroom op gang brengen.
Verderop de Wondelgemse Meersen komt een bedrijventerrein.
Aan de overheden om voetgangers, fietsers en busgebruikers van bij de opening degelijke mobiliteitsinfrastructuur aan te bieden.
De recente fietspaden op de Wondelgemse Meersen zijn méér dan ok, maar je moet die verbinden met de wereld.
Het is al erg genoeg dat een oorspronkelijk centraal gelegen danshuis de Ingang nu gevestigd is op een immense kiezeltjesautoparking, zonder afzonderlijke toegangen voor fietsers.
Of is dit olifantenpaadje een fietspad?

16sep13, 11u10, Hammerikstraat,

16sep13, 11u10, Hammerikstraat,


Morgen een paar meldingen omtrent mankementen in de Wondelgemse Meersen.

10 Responses to “Nieuw (6): oversteekplaats”

  1. Miguel Says:

    Ceci n’est pas un fietsoversteekplaats, dat is gewoon een okerkleurig schaamlapje.

    • Miguel Says:

      Even mijn reactie uitdiepen: stel auto 1 ziet een fietser wachten om over te steken, de bestuurder is hoffelijk (of misleid door dat okerkleurig ding) en stopt. De fietser begint over te steken. Auto 2 komt aangereden uit dezelfde richting als auto 1. Hij vraagt zich niet af “Waarom stopt auto 1?” en rijdt auto 1 voorbij. Resultaat: 1 dode fietser.
      In tegenstelling tot bij fietsoversteekplaatsen en VOP’s is er bij okerkleurige schaamlapjes geen inhaalverbod (art. 17.2.5°).

  2. Renaat Says:

    Het is niet uit te sluiten dat die gekleurde strook de veiligheid van fietsers eerder aantast dan er toe bijdraagt. Zo’n strook kan de illusie van een vorm van bescherming/zichtbaarheid creëren bij fietsers zonder enige echte bijdrage aan bescherming/zichtbaarheid te bieden.

    Vergelijk het met een zebrapad op een brede 70 km/uur weg. Voetgangers zijn er misschien blij mee, maar uiteindelijk is het onveiliger dan geen zebrapad.

  3. Hilde Says:

    Ik heb ooit geprobeerd De Ingang te bereiken met de fiets, vanaf de nieuwe fietsbrug aan de Gasmeterlaan. Niet simpel om je weg te vinden, je te oriënteren en dan idd nog de ingang van De Ingang te vinden….

  4. 3S Says:

    Is de oplossing niet dat hier een voldoende breed en beveiligd middeneiland moet komen, zodat fietsers een veilige oase hebben en de oversteek van de twee richtingen onafhankelijk en na elkaar kan gebeuren?

    PS. Verkeerslichten willen ze blijkbaar niet plaatsen in de buurt van een overweg van de trein.

    • Renaat Says:

      Een middeneiland zou inderdaad een echte bijdrage tot de veiligheid kunnen leveren.

      Het is weer duidelijk een situatie waar sommige mensen het vergroten van het veiligheidsgevoel verwarren met het vergroten van de echte veiligheid. Het vergroten van de subjectieve veiligheid is zelf gevaarlijk als het niet gepaard gaat met het vergroten van de objectieve veiligheid. En alles lijkt er op te wijzen dat dat hier het geval is.

    • 3S Says:

      Zo’n middeneiland kan ook nog als asverschuiving dienst doen, om de snelheid van 50 km/h (bebouwde kom) realistischer af te dingen dan op zo’n brede rechte asfaltweg…

  5. Frans Says:

    Bespaar ons deze “symbolische stappen”. “Politieke graffiti op het wegdek” scheppen niets anders dan verwarring.
    Dit is niets anders dan een “fietsongevallensuggestiestrook” (met passende bloedkleur).

  6. ciesvandekwis Says:

    ik fiets wekelijks met mijn kinderen van Wondelgem naar die dansschool, de kiezelparking zonder enige verbinding met het fietspad is inderdaad een paradox. Te meer omdat er een perfect overdekte en ruime fietsparking is.
    In dezelfde Galvestonfabriek zit trouwens ook Pretland: het is soms helemaal niet moeilijk om kinderen te motiveren om de fietsen ;-).

    Ik mis in deze foto’s de grootste fietsblunder van al: het spoorlicht dat midden op de spoor/fietsbrug naar de Muide staat en voor alles en iedereen in de weg staat.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: