Fietssuggestie (1)

Ik was een lauwe minnaar van fietssuggestiestroken.
Mijn motto hierbij: “liever iets dan niets”.
Suggestiestroken tonen dat er fietsers zijn, een positief punt.
Ze geven geen grammetje bescherming, zeker niet naast snel autoverkeer.
In die stroken zit een onverwachtse en aangename paradox.
Als auto’s op een weg met fietssuggestiestroken stilstaan in de file bevorderen de stroken de doorstroming van fietsers.
Als er plaats genoeg is lijnen auto’s op naast de strook.
Dat had ik al willen merken op de Dendermondsesteenweg richting Dampoort, en nu weer op de Keizervest:

05nov13, 08u16, Keizerpoort
05nov13, 08u16, Keizerpoort
05nov13, 08u16, Keizerpoort
05nov13, 08u16, Keizerpoort

Het klinkt logisch, want de wegbeheerders willen vaak geen fietspad organiseren omdat anders de bussen en vrachtwagens onvoldoende breedte krijgen.
Dat wordt berekend op rijdende voertuigen, niet op stilstaande.

29okt13, 09u21, Keizervest
29okt13, 09u21, Keizervest

Nu nog een verfconcept uitvinden die dit kan vermijden:

29okt13, 09u21, Keizervest
29okt13, 09u21, Keizervest

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Fietssuggestie (1)”

  1. Als de nationale alomtegenwoordige ‘Ritsen-doe-je-zo’-campagne nog een tijdje blijft duren, dan zou ’t me niet verbazen als ze binnenkort haaientandjes gaan schilderen op de fietspaden om voorrang te verlenenen aan de ‘ritssuggestie’-stroken?

    1. Wees gerust, haaientandjes alleen is volgens onze wegcode niet genoeg om voorrang te moeten verlenen. Maar aangezien Keizervest de voorrangsweg is, zou men het fietspad tussen de markering rood kunnen schilderen. Het verhindert niet dat automobilisten er op gaan staan, maar het weerhoudt er wel een aantal.

  2. Dat de wegbeheerders vaak geen fietspad willen organiseren omdat anders de bussen en vrachtwagens onvoldoende breedte krijgen is onzinnig. Zeker in dit geval waar bussen en vrachtwagens de breedte maar moeten halen op het tweede rijvak, maar niet ten koste van de fietsers.

  3. Er is nu in Londen veel te doen om de zogenaamde Super Cycling highways die feitelijk ook niet meer zijn dan zo’n fietssuggestiestrook. Er zijn afgelopen maand 5 fietsers verongelukt in Londen, waarvan 3 op zo’n super highway.

  4. Het probleem is dat dit illegaal is! Ten eerste, die auto’s mogen niet zo ver naar links staan, je bent verplicht zoveel mogelijk rechts te houden en hier is dat op de fietssuggestiestrook. Ten tweede, je mag als fietser niet rechts inhalen, tenzij de auto’s volledig stil staan. Als ze (traag) beginnen verder rijden, moet je direct stoppen met rechts inhalen, je tussen twee rijstroken auto’s duwen, om dan verder in te halen aan de linkerkant.

    Infrastructuur die mensen er toe aan zet om de regels gewoon te overtreden, lijkt mij helemaal niet de bedoeling. Niet omwille van de boetes, ik ga er van uit dat de politie niet beboet bij flagrant onwettige situaties als dit. Maar stel dat je daar als fietser aangereden wordt door een auto die rechts afslaat, ben jij in fout. En je hebt helemaal geen keuze: als je je hier wel aan het verkeersreglement wilt houden, is dat levensgevaarlijk.

Plaats een reactie