Fietsoversteekplaats (2)

Op bepaalde plaatsen wordt elke wegmarkering verwijderd die er op kan wijzen dat er fietsers de weg kruisen. Dit heeft enkele perverse gevolgen.

Een voorbeeld daarvan zien we op de toekomstige fietssnelweg De Pinte-Gent. Een borduursteen zonder één likje witte verf is plots een gevaarlijk obstakel geworden.

En dan maar praten over de veiligheid van de fietsers.

N60 De Pintelaan

11 gedachten over “Fietsoversteekplaats (2)”

  1. Op de vrijdagmarkt liggen gelijkaardige vierkante blokken 15 cm hoog (luchtkokers) ZONDER WITTE LIJNEN opgeschilderd).
    Daar ben ik tegenaan gereden om 12 h s’ avonds. Gevolg sleutelbeen gebroken en een paar ribben. Wat ik er nog wil aan toevoegen…de prachtige verlichting schijnt alleen maar op de prachtige huizen,waarvoor Gent reeds prijzen won ! Je ziet in het donker bijna niet het verschil tussen plein en rijbaan. Probeer het maar eens.

    1. Ik heb zelf ook problemen met de verlichting die in het voetpad is ingewerkt (aan stadhuis, opera, …) Werkt erg verblindend voor voetgangers (en fietsers).

  2. Ze waren in fietsland zo blij met hun “overwinning” anno 2004 … Voorrang op het fietspad ! Hoera !
    Die hoera-stemming is intussen wel wég …
    De oversteekplaatsen ook.
    Verdwenen omdat Agentschap Wegen en Verkeer de wetgeving die het moet (laten) toepassen op de weg, zelf niet eens meer begrijpt !

    Ijver maar verder voor nog meer & nog complexere wetgeving – stijl rechtsaf/rechtdoor door rood, alles tegelijk groen voor fietsers , …

    Maar kom nadien niet zagen dat het misloopt !

    In NL is 1 op 3 verkeersdoden intussen een fietser …
    In VL zijn we “goed bezig” ze in te halen !

    1. Het aantal fietsdoden is in Nederland ondanks de extra voorrang voor fietsers en het explosief toenemend fietsgebruik niet gestegen. Het totaal aantal verkeersdoden is veel lager dan in Vlaanderen. Dus waarover praten we dan nog??? Hier is het beleid binnen en tussen gemeenten veel consequenter dan in Vlaanderen en de autobestuurders beter opgeleid en geselecteerd dan in Vlaanderen een historische achterstand die decennia zal vergen om in te lopen.

      1. Wel, de Nederlanders hebben toch al even in de mot dat er wat loos zit.
        Want het blijven hallucinante cijfers: zo’n 10% verkeersdoden verongelukt zichzelf met wat het zogezegd veiligste voertuig zou moeten zijn …

        Hier orakelt men nog dat ze daar in NL minder verkeersdoden hebben dan in België, maar da’s nu net echt geen prestatie – zelfs het halve oostblok doet intussen even “goed” of beter.

    2. Beste anonimus uit Lier, over één zaak zijn we het eens: het verkeersreglement is toe aan een grote kuis. Ik kan begrip opbrengen voor je containerschip vol ergernis, dat hier regelmatig passeert. Ik vrees alleen dat je containers steeds minder opvallen. Op deze blog willen we zowel positieve als negatieve / minder positieve zaken tonen / evalueren / beschouwen / becommentariëren. Beide. Langzaam wijzigt de tanker van “autobelangen eerst” van koers. Heldere commentaren kunnen daarbij helpen. Een mix van commentaren helpt. Een containerschip vol uitroeptekens stoot lezers af.

      1. Ach, laat die man reageren zoals ie wenst. Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Al begrijp ik jouw reactie ook – het duurt echter soms een tijdje vooraleer een schrijfstijl bijgeschaafd wordt, emoties onder controle komen en het aldus hopelijk helder(der) overkomt op de lezer.
        Soit. Men spreekt al een tijdje van een opschoning van de verkeerswetgeving. Worden stappen in die richting gezet? Zoniet, how come?

        1. Er wordt bij elke nieuwe regeerperiode geleuterd over het grondig aanpassen van de wegcode, en vervolgens niks aan gedaan.

          Etienne Schouppe wou nog een aangepaste wegcode doordrukken in lopende zaken.
          Dat is logischerwijze afgeschoten, want géén “lopende zaak”.
          De “nieuwe” wegcode van Schouppe was overigens ook geen goede zaak. Het nieuwe waren vooral extra, nieuwe regels, en géén vereenvoudiging van de wegcode – hoewel dat dringend nodig is om de begrijpbaarheid, naleving en handhaving te herstellen.

          Sinds 1991 is de wegcode intussen een 70 (!) keer aangepast,waarvan bijna 60 keer sinds 2000.

          Meest recente aanpassing, was om overtredingen van het Vlaams Gewest te regulariseren !
          De meeste flaters staan er echter nog steeds in …

          Intussen geeft de overheid zelf, foute info over o.a. ritsen, rotondes, fietsstraten, voorrang, …
          Tot in Kijk-Uit of op YT toe.
          Stomweg omdat ze hun eigen wetgeving niet meer snappen.

          Wat ook de reden was waarom de oversteekplaatsen en fietspaden dwars over voorrangswegen begonnen te verdwijnen ….

Plaats een reactie