Waanzin

Wie het noordwestelijke deel van de Ringvaart over moet steken met de fiets wordt niet verwend. Er is de Eversteinlaan (90 km/uur, zelfmoordstrookjes). Er is de Evergemsesteenweg (druk en zwaar verkeer, zelfmoordstrookjes). De enige redelijke opties zijn de Pantserschipstraat aan Stora Enso en aan de andere kant de Brugsevaart, ongeveer 5,5 km van elkaar. De Brugsevaart kan je voorlopig wel schrappen als redelijke optie. Daar zijn werken bezig. Als je van Gent komt ziet dat er zo uit:

13mei18, 14u07, Brugsevaart.

Duidelijk: het fietspad is opgebroken en dus moet je rond. Het is niet, zoals vroeger gebruikelijk was, een omleiding met maar 1 bordje en trek voor de rest uw plan. Neen, de omleiding is duidelijk aangegeven:

13mei18, 14u09, Brugsevaart.

Je moet onder de brug door. Tot zover is er geen probleem. Maar dan komt het einde van de omlegging:

13mei18, 14u10, Brugsevaart.

Je wordt hier verondersteld zomaar pardoes de weg over te steken. Als je die weg niet kent kan dat redelijk lijken, wie die weg wel kent weet: dat is waanzin. Niet voor niets mag je daar vanuit de zijstraten niet linksaf, behalve aan de verkeerslichten van de Wijmenstraat. Wat voor auto’s te gevaarlijk is wordt hier voor fietsers de ‘gewone’ gang van zaken. Voor wie echt een adrenalineshot nodig heeft is er zelfs een zebrapad. Daarmee kan je, als je naast je fiets gaat lopen, eens uitproberen of het aanstormend verkeer echt goede remmen heeft.

Met zo’n wegomlegging is zelfs de Eversteinlaan een relatief veilig alternatief.

23 gedachten over “Waanzin”

  1. Dat is inderdaad waanzin.
    Zeker die laatste foto. Een fietsoversteekplaats & zebrapad onafgebroken over 4 autorijstroken heen!

    Volgens mij is er in Nederland nergens een fietsoversteekplaats over 2 rijstroken in dezelfde rijrichting heen, tenzij bij een verkeerslichtengeregeld kruispunt.

    1. Uiteraard zijn die er in Nederland. Door de betere ruimtelijke planning zijn ze misschien wel zeldzamer, maar ze zijn er wel. In Terneuzen zal je ze niet vinden denk ik, in Rotterdam geen probleem.

      Ik ben wel benieuwd wie dit tijdelijke zebrapad heeft goedgekeurd. Dat ligt er echt niet op zijn plaats.

      1. Bedoel je dat in Rotterdam een oversteek met meer dan 2 rijstroken zonder verkeerslichten voorkomt? Wij maken al van ons oren als kinderen 2 rijstroken per rijbaan zonder verkeerslichten moeten oversteken bij turborotondes. Bij de meeste gemeenten met succes. Dus waar in Rotterdam? Bij oversteken met verkeerslichten vragen wij ook om een middeneiland van minimaal 2,5 m als er 2 of meer rijstroken tegelijk overgestoken moeten worden per rijbaan. Dit in geval de verkeerslichten uitvallen of te vroeg op rood springen voor de fietser of voetganger. Bij die oversteek hadden ze tijdelijke verkeerslichten met snelheidsremmers moeten plaatsen. Waarom maken rationele mensen domme beslissingen? Luiheid , afleiding en emotie of misschien in dit geval gebrek er aan.

        1. Ik ben ook benieuwd of Jan wel voorbeelden ervan kan vinden in Nederland. Ik heb er voorlopig nog geen gevonden.
          Meer dan 2 autorijstroken in dezelfde richting = ofwel middeneiland, ofwel verkeerslichten, ofwel ongelijkgronds

          Zelfs verkeerslichtengeregelde kruispunten waar voetgangers of fietsers meer dan 2 autorijstroken in 1 groenfase moeten oversteken lijken eerder uitzonderlijk in Nederland.

          Meestal voorzien ze dan dat het kruispunt enkel voor auto’s is en laten ze fietsers en voetgangers ongelijkgronds dwarsen.

          In Bergen op Zoom (NL) heb ik 1 verkeerslichtengeregelde kruispunt gevonden waar voetgangers/fietsers 4 autorijstroken in 1 groenfase moet oversteken

          En in Ridderkerk (NL) heb ik 1 kruispunt met 5 autorijstroken in 1 groenfase gevonden.

          Maar dat lijken echt wel de uitzonderingen te zijn in Nederland.

          In België is zo’n kruising waar een fietser/voetganger in 1 groenfase 4 (of meer) autorijstroken oversteken net heel gebruikelijk:

          Tienen (4)
          Aarschot (4)
          Puurs (4)
          Sint-Gillis (5, want is geen echt middeneiland)
          Mechelen (5)
          Brussel (5)
          <a href=”https://goo.gl/maps/LWDQVnkCMS52>Antwerpen (5 en nog eens 5 op hetzelfde kruispunt). Een kruispunt met 27 autorijstroken!
          Schaarbeek (6!, ik tel die van 7 van het rondpunt richting R21/N2 dan nog niet eens mee). Een kruispunt met 25 autorijstroken (2 zijn zo breed dat het in praktijk 27 zijn) + 2 busbanen + 2 tramsporen!!

          In Nederland zullen ze vermoedelijk denken dat het snelwegenknooppunt van A15/A16 al veel rijstroken heeft, maar dat is maar klein bier in België 🙂

        2. Ik antwoordde op de vraag of er in Nederland fietsoversteekplaatsen zijn over 2 rijstroken in dezelfde rijrichting zonder verkeerslichten. Ja, die zijn er.

          Als er verkeerslichten staan vind ik het aantal rijstroken minder belangrijk, maar ook in Nederland gaan ze gemakkelijk tot 4 rijstroken. 5 kan ik mij niet direct herinneren, maar die zijn in Vlaanderen (hoop ik) toch ook eerder zeldzaam.

          Het probleem bij bovenstaande is heel eenvoudig: Eandis (opdrachtgever van de werf) vraag aan een aannemer om een werk uit te voeren. De aannemer wil dat uiteraard zo goedkoop mogelijk doen en doet een signalisatieaanvraag die voldoet aan het KB. De gemeente keurt het vervolgens goed.
          Het lijkt hier zelf nog goed mee te vallen, zo op het eerste zicht heeft men de weg hier versmalt naar 2 rijstroken (geen 4) en er is een tijdelijk zebrapad.
          Een snelheidsverlaging zou mij logisch lijken, maar dat kan ik niet zien op de foto. (Of mensen er zich dan aan houden is nog iets anders.)
          Tijdelijke werflichten? Dat kost veel, dus gaat een aannemer dat nooit uit zichzelf plaatsen.

          1. Dat is daar op die 3e foto geen tijdelijk voetpad en fietsoversteekplaats (dan zou het voetpad en fietsoversteekplaats oranje geweest zijn).
            Het enige tijdelijke is dat de rijbaan versmald is van 4 naar 2 autorijstroken.
            Maar ik reageerde dus op de normale situatie van 4 (3+1) rijstroken over te moeten zonder middeneiland of zonder verkeerslichten.

            Volgens mij is zoals in Kortrijk, Mechelen of Leuven waar de wegbeheerder er voor kiest dat fietsers/voetgangers 2 rijstroken in 1 keer moeten oversteken zonder verkeerslichten niet iets is wat in Nederland aangelegd wordt.

            Ik meende omdat ze er vanuit gaan dat het risico te groot is dat slechts 1 van de 2 autorijstroken stopt en dus de fietser/voetganger aangereden wordt bij het reglementair oversteken.

            In Den Haag ligt een weg dat bijna in de buurt komt, ook al is 1 van de 2 autorijstroken rechtsafslaand.

            Maar in datzelfde Den Haag voorzien ze speciaal voor voetgangers verkeerslichten bij zo’n situatie van 2 rijstroken rechtdoorrijdend autoverkeer.
            Het zou dus kunnen dat als het een oversteekplaats is enkel voor fietsers, dat ze het dan niet hoeven te voorzien.

            Maar ik kan me vergissen.
            Als u een voorbeeld uit Nederland hebt waar fietsers of voetgangers 2 naast mekaar gelegen autorijstroken met verkeer in dezelfde richting over moeten zonder verkeerslichten. Dan verneem ik het graag.

          2. @Lodewijk
            Een oranje zebrapad bestaat niet in België. Ze zijn altijd wit, ook als ze tijdelijk zijn. In normale omstandigheden moet je daar overigens niet oversteken: 200m verder is een onderdoorgang die nu gebruikt wordt als omleiding.

            Ik rijd niet zo vaak rond in Nederland, maar kom blijkbaar op andere plaatsen. De locaties zijn wel zeldzaam moet ik toegeven. Zo uit het hoofd weet ik er geen zijn, zal het de volgende keer opschrijven 🙂

            Nederland zit wel in een luxepositie door hun ruimtelijke ordening. Als je alle 2×2’s buiten bebouwde kom zou strippen van lintbebouwing en kleine kruispuntjes (zoals het in Nederland is) zou het in Vlaanderen wellicht ook kunnen op een goede manier.
            De laatste keer dat een minister iets zei over bouwgrond werd ze bijna politiek gelyncht… (was wel ivm Betonstop).

          3. @Jan
            Je hebt gelijk, ik heb me vergist: dat zebrapad&fietsoversteekplaats is slechts tijdelijk aangelegd geweest.

            Qua voorlopige wegmarkeringen spreekt de wegcode enkel over oranje om de rijstroken aan te duiden
            https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/871-hs3art15
            en dat de verkeerssignalisatie die gebruikt werd tijdens de werken weer weg moet
            https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/268-art78

            Er staat dus eigenlijk niet veel in de wegcode over werven signaleren voor fietsers of voetgangers.
            https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-070599-werken
            Buiten dus dat er een corridor moet voorzien worden.

            Als ik kijk naar hoe de Belgische wegbeheerders rekening houden met voetgangers in hun wegontwerpen dan verbaast me dat ook niet.
            Op foto 2 zie je geen voetpaden
            Op foto 3 is er wel een voetpad langs de kant van het huis maar aan de overkant ervan niet.

            Overigens kent het voetpad vlak voor het huis een asverschuiving waardoor tot november 2013 het voetpad automatisch overging in autoparkeerplaatsen vlak voor het huis.
            https://goo.gl/maps/oA4LHS5qXkH2

            In 2017 is te zien dat het voetpad naast het huis weg is.
            https://goo.gl/maps/DcFygBMgMTz
            Dan hoeft alvast die auto – te zien in Google Streetview van november 2013 – niet meer foutparkeren op het voetpad. Want het voetpad is in 2017 weg en werd berm (waar dus auto’s op mogen parkeren).

            Nederland heeft inderdaad een heel andere ruimtelijke ordening dan België.
            Maar zelfs zonder het nadeel van de Belgische lintbebouwing merk ik toch dat ze er veel beter in lijken te slagen om in hun wegontwerp rekening te houden met voetgangers en fietsers.

            Uiteraard zullen er nog veel plaatsen in Nederland zijn die nog beter kunnen voor voetgangers en fietsers.
            Maar ze hebben al een enorme weg afgelegd in vergelijking met België.

            Ivm die Vlaamse minister en bouwgrond: het is duidelijk dat het Belgisch politiek klimaat zich nog heel ver van de realiteit bevindt.
            Ook hier staat Nederland al verder. Vermoedelijk voor een groot deel doordat Urgenda de rechtszaak won.

          4. Blijkbaar te vroeg verstuurd: volledige versie

            Het eerste beste dorpje over de grens: Westdorpe: https://www.google.com/maps/@51.2479114,3.855282,3a,75y,118.86h,69.75t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdkJBofvzI4v5VzPBZby3Aw!2e0!7i13312!8i6656

            Geen voetpaden, geen fietspaden… De eeuwige vergelijking met Nederland waar het altijd zo veel beter zou zijn klopt dus niet. Ook in Nederland kan ik je talloze (dubieuze) situaties aanwijzen die gerust overeenkomen met de Belgische wegen. Alleen lijkt alles daar zoveel beter… wijn op vakantie smaakt ook altijd beter dan wanneer je diezelfde fles thuis op een druilerig terras kraakt.

          5. Je zal (en mag) zeker voorbeelden aanhalen over NLzaken die niet 100% zijn. Maar ontkennen dat NL een fietsvriendelijk land is zoiets als ontkennen dat overdag de zon schijnt. Ik groeide op in Zelzate. Bekijk de hoofdverbinding met NL. Aan de B-kant een moordstrookje, aan de NL-kant een vrijliggend fietspad. Als kind en jongere wist ik niet beter. En jawel: de B-weg werd op een later tijdstip aangelegd dan de NL-weg. De brug en bijhorende wegenis dateert van eind jaren 60. De realiteit is: in Nederland begon men in 1913 met de aanleg van fietsinfrastructuur met vrijliggende fietspaden. Wij begonnen pakweg 80 jaar later, toen onze ruimtelijke ordening helemaal om zeep was. NL is zoals DK, er werd lang op een rationelere manier beleid gevoerd. Ondertussen groeien we naar elkaar toe: wij ietsje rationeler, zij een pak emotioneler. Dat wil zeggen: onder invloed van de marketingverleidingsmachine van “een belangrijke industrie”. Zo is het afwachten hoe fietsvriendelijk de nieuwe autoweg tussen Terneuzen en Zelzate zal worden. A propos: Sas van Gent was een belangrijke handelskern, Westdorpe een onooglijk deelgemeentetje. In die handelskern was het autoverkeer al geknipt nog voordat Sas Van Rouveroi en Frank Beke anno 1997 met een kogelvrij vest rondstapten.

          6. @Bart Verliefde
            Dat van die wijn op vakantie lijkt me wel plausibel 🙂

            Maar uw dorpenvergelijking gaat helaas niet op.

            In uw voorbeeld van Westdorpe is die weg niet een drukke hoofdverbindingsweg zoals de Brugsevaart in Gent. In Westdorpe is dat de N62, waar geen huizen staan.

            Vergelijk die parallelweg van de hoodfverbindingsweg in Westdorpe eens met de parallelweg Kloosterstraat in Assenede van de hoofdverbindingsweg Trieststraat in Assenede?

            Dus Nederland-België 1-0

            Ik heb zelfs een vergelijkbaar Belgisch voorbeeld van dat kruispunt in Westdorpe met een picknicktafel langs een lokale weg. Maar in België is de weg veel minder breed en dient die ook nog eens als fietssnelweg.

            Dus Nederland-België 2-0.

            Het voorbeeld dat u gaf in Westdorpe is ook zowat de enige weg in dat dorp waar er huizen staan zonder voetpaden.
            Het gaat ook om een weg die als dijk dient, toch heeft het grootste deel van de huizen langs die dijkweg een voetpad.

            Vergelijk dat met de Sint-Franciesdijk in Zelzate (net over de Belgische grens vlakbij Westdorpe). Ook met lintbebouwing, maar waar bijna geen enkel huis een voetpad heeft.

            Dus Nederland-België 3-0

            Ik hoop dat België zich snel herpakt en ook wat punten scoort.

  2. Ben enkele weken geleden ook in de rattenval van de laatste foto terechtgekomen, toen ik vanuit het fietspad langs de Lieve hierop uitkwam. Er was vertraagd verkeer richting Gent. Zelfs dan was het bijna onmogelijk om zonder kleerscheuren hier over te steken. Dik gebuisd!

  3. Die laatste foto staat de C11 (verboden voor fietsers) tegen de rijrichting in, sowieso onnodig want je mag hier zelfs niet fietsen aan de linkerkant (wegens fietspad in wegmarkeringen). Staat er aan de andere kant ook een C11? Als je dus komt van Zomergem en naar Gent rijdt.

  4. Tsja Westdurpe vergelijken met Gent @Bart? Anything you can do I can do better.. Kijk op google.nl/maps klik linksboven op menu en zoek naar fietsen, dan krijg je alle fietsroutes en zoom dan in. In Zeeuws(ch)-Vlaanderen krijg je legio vrijliggende en recreatieve fietspaden. Kijk eens bij IJzendijke en de veilige (ongelijkvloerse) kruisingen die ze gemaakt hebben in een rurale omgeving en ga dan eens na IJzendijke over de grens richting Gent. Wij hebben die tocht gemaakt en dat is hevig schrikken kan ik je zeggen. Westdorpe is een heeeeel rustig gebied en dat soort situaties zonder fietspaden of zelfs fietsstrook op 60 km/u wegen (dat is dan wel weer standaard) vind je zelfs in de Randstad, maar je hebt dan legio alternatieve, korte en veilige routes. Zelf hebben we in onze jeugd over dijken gefietst, 11 kilometer naar school, met bijna uitsluitend rustig landbouwverkeer. Dat was beter dan een aanliggend fietspad langs een drukke provinciale weg. Nee, goede wijn behoeft geen krans, maar ja:de gustibus, de coloribus, de feminibus et de viatibus non discutandem.

    1. Met die fietsroutes in Google Maps zie je ook hoe fijnmazig het netwerk aan fietsroutes is in de meeste grote Nederlandse steden en dorpen.

      Het feit dat ook in Brussel veel fietsroutes te zien zijn op groot zoomniveau is eigenlijk een trompe-d’oeil.
      1) Want als men een beetje inzoomt merkt men dat het pointillistische fietsroutes zijn (kleine stukjes los van elkaar en nauwelijks een geheel).
      2) de langere stukken fietsroutes zijn enkel bij een handvol N-wegen.
      3) ook smalle aanliggende fietspaden langs een drukke weg tellen mee als fietsroute. Idem voor een busbaan die ook door fietsers gebruikt mag worden.

      Ik vrees dat Google Maps dus ook best weergeeft hoe breed het fietspad is en of er veel verkeersdrukte naast is.

      Misschien moet Google Maps eens de meetfiets van de Fietsersbond huren?

      1. Helemaal mee eens Lodewijk. Wij kijken vaak in Street View hoe de fietspaden liggen en kijken dan aan de hand van fietsers op het pad hoe breed het ongeveer is, je moet er wel rekening mee houden dat google een beetje achterloopt. Dat in combinatie met de routeplanner van de fietsersbond (alleen voor Nederland) waarbij we het type route kunnen aanvinken die we willen, bijvoorbeeld autoluwe route of korte route etc.. Google heeft ons vaak bij fietstochten uit de brand geholpen, in het buitenland krijg je helaas vaak fietspaden langs drukke autoroutes.
        Over Brussel is nog interessant nieuws van Greenpeace die een breed onderzoek hebben laten uitvoeren naar de verkeersleefbaarheid in verschillende Europese steden: o.a. per 10.000 fietsritten waren er 221 aanrijdingen in Brussel (1 op 45 ongeveer) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/18/onderzoek-greenpeace-naar-verkeersleefbaarheid-europese-steden–/ .

  5. Non est disputandem, klopt, alhoewel in het latijn soms werkwoorden wegvallen: Fronti nulla fides, bijvoorbeeld. Maar vrouw in het latijn is toch femina en niet femur (dij) dus vervoegde ik het net als de andere woorden. Maar goed, het blijft een dijenkletser 🙂 en geeft de beperkingen aan waarover gediscussieerd mag worden.

    1. Maar ja, ik bedoelde dat niet echt om grammaticaal te vitten of zo, ik kan nu eenmaal hier geen intonatie en mimiek weergeven. 🙂 En het Latijn is al een tijd geleden bij mij. 😉 ’t Is een dijenkletser, just. 🙂
      Qua kaarten gebruik ik overigens een combinatie van OpenStreetMap afgeleiden – zeer goed voor fietsroutes/-paden – en GoogleStreetView zoals jij doet.

Geef een reactie op Frans Reactie annuleren