Dodehoekongeval 3 september 2020

Deze morgen gebeurde alweer een dodehoekongeval, het zoveelste, ditmaal op het kruispunt Voormuide / Muidelaan.

03aug20, Muidelaan
03aug20, Muidelaan
03aug20, Muidelaan

Volgens de kranten is de 21-jarige fietser ondertussen buiten levensgevaar, en dat is goed nieuws. De ene krant schrijft: “Buurtbewoners klagen de verkeerssituatie in en rond de Muide al langer aan. Zeker op de stadsring wordt de snelheid van 50 kilometer per uur niet gerespecteerd, klinkt het, maar ook fietsers houden zich vaak niet aan de regels.” In de andere krant staat: “Dit is geen veilig kruispunt”, zegt een buurtbewoner. “Hier gebeuren vaak ongevallen. Ook al omdat niemand zich houdt aan de maximum snelheid van 50 km/u, vooral ’s nachts niet.”  “Ook de fietsers treft schuld”, vindt een andere buurtbewoonster. “Aan het rood licht is een voorsorteringsstrook voor hen maar in plaats van te wachten tot het groen wordt, wippen ze het trottoir op , slaan rechts af en gaan dan weer de baan op, wat gevaarlijk is voor het verkeer dat wel groen licht heeft. Ik daag de verantwoordelijke schepen uit om hier eens om 8 uur ’s ochtends te komen kijken.”

Noch de overdreven snelheid van sommige automobilisten, noch het verkeersgedrag van sommige fietsers heeft iets met dit ongeval te maken.  Die hoek van Gent schreeuwt al jaren om de Verapazbrug, en na jaren van Brussels geblokkeer komt dat er nu eindelijk wèl van. Daarbovenop: die hoek van Gent smeekt al jàààren om een vlotte en veilige fietsverbinding met de rest van Gent. Maar nog belangrijker voor dit ongeval: die vrachtwagen mocht 99%  zeker daar niet zijn.

03aug20, kruispunt Muidelaan / Voormuide

De kans dat de chauffeur met buitenlandse nummerplaat op de Muide woont en daar toegelaten wordt als “+3,5 ton, plaatselijk verkeer” lijkt me zéér gering.

03aug20, Port Arthurlaan
03aug20, Aziëstraat

Een open vraag: zijn al die buitenlandse vrachtwagenchauffeurs mee met ons verkeersreglement? En: is dit bord helder genoeg voor deze doelgroep?   Dat zijn vragen die verder gaan dan de Gentse context. De kans bestaat dat deze vrachtwagenchauffeur het reglement kent, en er foert tegen zegde. Net zoals de kans bestaat dat de chauffeur een verouderde GPS gebruikte. (afgaande op de beelden van Google Maps stond  het verkeersbord  in april 2019 nog niet op de Port Arthurlaan)  

Oh ja, op weg naar de Muide bleek dat de situatie in de racebocht (Fietsbult van 28 augustus) rechtgezet is. Of beter geformuleerd, de putten zijn gevuld:

03aug22, Dok-Zuid
03aug22, Dok-Zuid / Stapelplein

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

13 gedachten over “Dodehoekongeval 3 september 2020”

  1. Ik vroeg me ook al af wat die vrachtwagen daar deed. Los daarvan: een kruispunt dat absoluut te vermijden is als fietser: schabouwelijk wegdek met gleuven naast de tramsporen, verloederde wegmarkeringen etc. Gent Fietsstad??? Er is nog heel veel werk aan de winkel. Veel sterkte alleszins aan het slachtoffer.

    1. Jammer genoeg is dat kruispunt zeer moeilijk te vermijden als je op de muide woont. Tenzij je een gigantische omweg maakt (spoorwegbrug – wiedauwkaai oversteken – gaardeniersbrug – en dan een paar km terugrijden) Of even gevaarlijke alternatieven neemt: wiedauwkaai afrijden als fietser, moordstrookje langs legaal zwaar verkeer, voelt nog onveiliger, tweede optie is langs dok noord aka race noord, daar is ‘t ook wachten op een zwaar ongeval of langs afrikalaan – dampoort, maar da’s weer een grote omweg en waarschijnlijk nog gevaarlijker.

      ‘t Is een triest stukje voor fietsers, waar ze al meer dan 20 jaar niets doen “want de handelsdok / verapazbrug komt er aan”.

      1. Tip: je kan dit kruispunt mits een kleine omweg perfect vermijden met de fiets: sla aan de Muidebrug linksaf langs het water (DokNoord). Vervolgens wel even opletten bij het kruisen van de Muidelaan, maar het is stukken veiliger dan het kruispunt met de Voormuide.

        1. Richting Dampoort is het inderdaad nog doenbaar, maar richting Rabot / gerechtsgebouw / AZ Sint-Lucas is het een stuk minder evident. Enkele opties, gerekend vanaf de spoorwegovergang op de Muidepoort:

          • Westerringspoor / Gaardeniersbrug: 1 km / 63% om, met gevaarlijke oversteek Wiedauwkaai
          • Zeppospark / Bataviabrug: 1,5 km / 95% om, met gevaarlijke oversteek Stapelplein

          • Dok-Noord / Doornzelestraat / Van Crombrugghestraat / Vogelenzang: 1 km / 63% om, met gevaarlijke oversteek Muidelaan

          Iemand betere ideeën?

      2. Er is sinds afgelopen jaar het alternatief langs het Kapitein Zeppospark-Houtdok / Koopvaardijlaan / Schipperskaai / Kleindokkaai. Maar dat is maar voor een deel van de fietsers een waardig alternatief.

  2. Vreselijk !! Ik weet dat fietsers ook soms wel onvoorzichtig zijn, maar zij brengen een vrachtwagen geen schade aan als ze er tegen rijden, maar omgekeerd ….. Wat doen vrachtwagens in de binnenstad ? dacht dat er al lang plannen bestonden om over te laden op kleinere bestelwagens om de binnenstad te beleveren.
    Er zijn heel wat punten waar ik graag eens de verantwoordelijken van de stad zou willen zien fietsen op drukke momenten, tussen duizenden auto’s, veel vrachtwagens, tramsporen, kapotte fietspaden, belemmeringen op de weg…. Hoop dat ze jouw uitnodiging aannemen, ik heb ze al verschillende keren uitgenodigd, zonder gevolg.

    Blijven de pijnpunten aankaarten ! Het is beschamend voor een fietsstad als Gent dat dergelijke gevaarlijke punten er zijn en er jaren blijven.

  3. Samen met enkele bewoners van de Voormuide (en ongetwijfeld al velen anderen), hebben we de onveilige verkeerssituaties in en rond de Voormuide bij de stad reeds verschillende keren aangeklaagd … maar er beweegt nauwelijks iets. De boodschap is telkens ook: wachten op de Verapazbrug. Ik heb het mobiliteitsbedrijf ooit gevraagd wat bedoeld wordt met het ‘plaatselijk verkeer’ hier. Dit is het antwoord: “Bijkomend wens ik te melden dat het plaatselijke verkeer binnen deze zone spreekt over alles binnen de Muidelaan en de Port Arthurlaan.” Bijna al het vrachtverkeer dat de Voormuide uitrijdt (richting kruispunt) slaat af naar de tolpoortbrug (ook een zwart punt voor fietsers) en dan naar Nieuwe Vaart en Wiedauwkaai. Komt dit omdat men aan de Meulestedebrug niet naar links mag, komt het omdat de gps de weg aangeeft via de Muidepoort/Voormuide of is al dit vrachtverkeer dan toch plaatselijk verkeer? Ik vraag het me af.

    1. Het verbod op doorgaand vrachtwagenverkeer dateert van oktober 2019. Zonder handhaving blijft dat dode letter. Waren er reeds politiecontroles hierop? Daarnaast wordt er -bovenop deze juridisch correcte verkeersborden- best nagedacht over een leesbaardere signalisatie, met buitenlandse vrachtwagenchauffeurs als doelgroep. Het is doodzonde dat “Brussel” de Handelsdokbrug / nu: Verapazbug 18 jaar heeft laten sudderen. Ik weet het: in die tijdsspanne was was er ook nog de saga met Christeyns.

      1. “Brussel” is niet altijd even gul met budgetten naar Gent toe, maar in dit dossier is er echt maar 1 schuldige en dat is Christeyns. Eerst de soap met de gronden en zelfs nu verzetten ze zich tegen de bouwvergunning. Het lijkt gewoon nooit genoeg voor hen.
        Misschien moet iemand hen eens gaan uitleggen dat dergelijk bedrijf niet meer past in de stad.

        1. Een beetje kort door de bocht. Alsof die Verapazbrug de omgeving in één slag veilig zal maken.
          Die vrachtwagen mocht daar gewoon niet rijden, punt.
          Is het overigens al uitgemaakt of zwaar vervoer al dan niet over de Verapazbrug zal of mag rijden?

          1. Of ze “de omgeving” voor fietsers veiliger zal maken zullen we pas evalueren na de realisatie. Ze zal in ieder geval de kleine ring R40 verleggen, de Dampoort en de Muidewijk ontlasten, en mogelijk maken dat Dok-Noord, Stapelplein en Dok-Zuid een autoluwere woonstraat wordt. Maar het klopt: die vrachtwagen was er zo goed als zeker op verboden terrein.

  4. Triestig ongeval, ik kom daar ook vaak maar probeer het punt toch te vermijden, ook al is dat dan met een omweg. Het is telkens met een oef-gevoel dat ik de veiligheid van J. De Harduwijnlaan of de Blaisantvest haal.

    Dok-Noord kan je moeilijk vermijden, maar Dok-Zuid kan je wel vermijden door via de Ham langs de achterkant van de Centrale te fietsen en dan via het Stapelplein naar Dok-Noord. Met wat verf, extra bordjes en een betere afstelling van de stoplichten zou je daar nog een min of meer aanvaardbare fietsroute van kunnen maken richting centrum totdat die Verdomde Verapazbrug er is.

Plaats een reactie