Home

Nieuwevaart / Gasmeterlaan (3): Palinghuizen

19 december 2014

Time flies.
We waren nog niet klaar met een rondgang op het project Nieuwevaart/Gasmeterlaan.

Dit was aflevering 1.
Zoals je kon zien in aflevering 2 krijgt Palinghuizen een fietspad.
De fietsonderdoorgang van de Guislainbrug kant Wondelgem krijgt eindelijk een vervolgfietspad.

23nov14, 12u30, Palinghuizen

23nov14, 12u30, Palinghuizen

23nov14, 12u30, Palinghuizen

23nov14, 12u30, Palinghuizen

Deze evolutie is zeer welkom.
Het ligt er al 10? 20? jaar te wachten.
Dat zie je aan de eerste tekenen van ouderdom van het wegdek.
Sleet kan je het niet noemen, want de onderdoorgang werd door zijn “verbindingloosheid” weinig gebruikt.
Ouderdom dus.

23nov14, 12u28, Palinghuizen

23nov14, 12u28, Palinghuizen

23nov14, 12u29, Palinghuizen

23nov14, 12u29, Palinghuizen

23nov14, 12u29, Palinghuizen

23nov14, 12u29, Palinghuizen

Vanaf nu is het fietspad op de N9 stadinwaarts verbonden.
Applaus.

23nov14, 12u27, Palinghuizen

23nov14, 12u27, Palinghuizen

Wat wordt het vervolg?
Komt er een vervolg?
Krijgen fietsers die vanuit de Rooigemlaan naar de Gasmeterlaan willen een fietspad?
Wat met fietsers die vanuit de N9 of vanuit de Rooigemlaan naar het befaamde Guislainmuseum willen?
Wat met fietsers die vanuit Nieuwevaart naar de Rooigemlaan willen?

23nov14, 12u26, Palinghuizen

23nov14, 12u26, Palinghuizen


Misschien is dit voor binnenkort.
Wordt het 1 jaar?
Of 10 jaar?
Kortom: er is nog flink wat werk voor deze hoek van Gent een fietsparadijs is.
23nov14, 12u27, Palinghuizen

23nov14, 12u27, Palinghuizen

23nov14, 12u28, Palinghuizen

23nov14, 12u28, Palinghuizen

823nov14, 12u27, Palinghuizen

823nov14, 12u27, Palinghuizen

7 Responses to “Nieuwevaart / Gasmeterlaan (3): Palinghuizen”

  1. Olivier Van Doorne Says:

    Is er iemand die weet wat je moet doen als je de onderdoorgang aan de Palinghuizen richting Mariakerke neemt?
    Als je de onderdoorgang start kant Nieuwevaart staat aan gegeven dat de onderdoorgang ook in de richting Mariakerke mag nemen. Als je terug bovenkomt kom je op het fietspad uit richting aan de linkerkant van de baan met een volle lijn en geen mogelijkheid om over te steken. Je moet blijven rijden tot aan het blauwe brugje. Veel automobilisten (en zelf voelt het ook zo aan) flitsen met je lichten naar jou omdat je aan het spookrijden bent.
    Wie weet wat je daar mag doen?

    • Hubert Says:

      Zoals veel punten in Gent / Vlaanderen :kruispunten met een gebruiksaanwijzing, na een uitleg van een half uur zal het wel duidelijk zijn .Maar zo werkt het niet .
      Vraag kort en bondig stellen aan Gent info en dan zal er wel een verklaring volgen ( hopelijk)
      Natuurlijk is daar de inrichting van dit punt niet opgelost ,maar het is van belang dat de verantwoordelijken vragen krijgen om zo de fietser als volwaardige weggebruiker te zien .

    • 3S Says:

      “geen mogelijkheid om over te steken”

      Je mag natuurlijk wel oversteken, maar het is wraakroepend van het Vlaams Gewest om van voorzichtige fietsers, ouders, kinderen en senioren te verwachten dat ze die drie rijstroken, zonder enige bescherming, oversteken, zeker in de drukke spits.

      Volgens de wegcode mag je niet fietsen op een streepjesfietspad aan de linkerkant. Het blauw bord D7 “verplicht fietspad” wordt trouwens ook niet herhaald na het kruispunt waar het vrijliggend fietspad van de onderdoorgang aansluit.

  2. 3S Says:

    “Krijgen fietsers die vanuit de Rooigemlaan naar de Gasmeterlaan willen een fietspad?”
    Nee, niets van te vinden op de plannen van deze heraanleg of die van de N9.
    “Wat met fietsers die vanuit de N9 of vanuit de Rooigemlaan naar het befaamde Guislainmuseum willen?”
    Pech.
    “Wat met fietsers die vanuit Nieuwevaart naar de Rooigemlaan willen?”
    Pech.
    “Misschien is dit voor binnenkort.
    Wordt het 1 jaar?”

    Nee.
    “Of 10 jaar?”
    Onwaarschijnlijk, want van het huidige nieuwe fietspad heb ik 10 jaar geleden al pogingen op plan gezien.

  3. Frans Says:

    “Van de N9, de gewestweg tussen Gent en Eeklo, wordt het traject tussen de Palinghuizen en het kruispunt met de R4-west in 2004 grondig heraangelegd.” Dat kon je eind 2002 vernemen tijdens één van die tijdrovende en nutteloze “info”vergaderingen die het stadsbestuur organiseert.

  4. Hilde Says:

    Waarom staan daar van die gele paaltjes aan begin en einde van de onderdoorgang?
    Is men bang dat auto’s dat pad zullen nemen?
    Positief is dat er maar één paaltje staat en geen twee (zoals bij het nieuwe pad aan de Rozenbroeken).

    • Renaat Says:

      Het plaatsen van paaltjes is een belachelijke gewoonte waar zelden grondig over nagedacht wordt. Ook op dat gebied loopt Nederland weer decennia voor want daar zijn diverse steden de laatste jaren zeer actief bezig om overbodige paaltjes te verwijderen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: