Home

Persbericht: Gents MilieuFront en Fietsersbond schilderen zelf fietsinfrastructuur in Oostakker

26 juni 2018

Vrijwilligers van Gents MilieuFront en Fietsersbond schilderden, met de hulp van buurtbewoners, op 25 en 26 juni op drie verschillende plaatsen fietspaden. Op deze manier willen de organisaties en bewoners aandacht vragen voor veilige fietswegen van en naar de stad (over de R4). Op deze smalle en drukke wegen ontbreekt een veilige fietsinfrastructuur. Als we mensen en scholieren op de fiets willen krijgen moet de weginfrastructuur beter en veiliger!

Met Gents Milieufront (GMF) en Fietsersbond Gent zijn we niet aan ons proefstuk toe: in 2013 en 2014 trokken we reeds de aandacht op een aantal locaties waar de fietsinfrastructuur ondermaats was. We schilderden in 2013 een fietspad in Bijlokehof, een jaar later was Gentbruggebrug aan de beurt. Aan Bijlokehof kwam nadien een echt fietspad. Gentbruggebrug kreeg een fietssuggestiestrook. Het Circulatieplan (april 2017) kreeg onze volle steun, en betekende een grote stap voorwaarts voor fietsend Gent. We zijn bovendien vragende partij om dergelijke Circulatieplannen ook buiten de R40 te realiseren.

Oostakker als fietswoestijn
De Voordestraat in Oostakker stond reeds op de lijst uit 2013 van 10 fietspadloze locaties. Na het ongeval met Nikita Everaert in februari 2018 focussen we méér dan ooit op Oostakker. Oostakker verdient komende jaren àlle aandacht van àlle wegbeheerders. Het is een echte fietswoestijn, een Amerikaanse slaapstad vol verkavelingen, geprangd tussen haven, R4 en Antwerpsesteenweg waar zowel Stad Gent als het Vlaams Gewest tekort schieten. Autodoorstroming en autoparkeerplaatsen zijn de topprioriteit en fietspaden zijn eerder uitzondering dan regel. De Antwerpsesteenweg en de R4 zijn voor voetgangers en fietsers een brede harde stadsmuur, zeker op het stuk met een snelheidsregime van 70km/u.

Met onze actie op dinsdag 26 juni focussen we op drie bruggen over de R4 die samen met de R4 in de jaren 70 werden aangelegd. Elke brug kreeg een voetpad, maar geen fietspad en de hellingen kregen voetpad noch fietspad. Anno 2018 domineert het autoverkeer deze smalle wegen en dat willen we anders!

Fietsvriendelijke make-overs
We vragen dat àlle bruggen en brughellingen een fietsvriendelijke make-over krijgen. Tijdens de heraanleg van het kruispunt R4-N70 (die al jaren op tafel ligt) zal het niet evident zijn voor fietsers om de N70 te gebruiken. Daarom moeten de andere punten die de R4 kruisen kwalitatief en veilig gemaakt worden.

Onze actie spitst zich toe op volgende oversteken van de R4:
1 Lochristi heeft in de Voordestraat reeds jarenlang een prima tweerichtingsfietspad tot aan de gemeentegrens. Op grondgebied Gent en op de brug over de R4 is er niks van fietsinfrastructuur.

2 Het tweerichtingsfietspad in de Smalleheerweg (Lochristi, richting crematorium, een belangrijke regiofunctie) is ondertussen al verouderd en te smal geworden. Op de brug over de R4 is er niks van fietsinfrastructuur.

3 De brug aan EDUGO De Toren (Eksaardserijweg) kreeg recent (2015) op de brug zelf een fietspad, maar de hellingen blijven gevaarlijk fietspadloos. AWV legde toen een op- en afrit aan voor Volvo Cars, en nam zeer ondoordacht deels alle ruimte in, waardoor het er des te moeilijker wordt om veilige fietspaden te creëren.


De stad Gent plant een heraanleg van de Edugo schoolomgeving (zie hier). We juichen deze plannen toe en hopen dat er snel werk van gemaakt kan worden. Anderzijds vinden we fietssuggestiestroken op de brug wat mager (gezien ook de grote investeringen voor de nieuwe ontsluitingsbrug voor Volvo). Bovendien had die suggestiestrook er ook al lang kunnen liggen.

De plaatsen waar we aandacht voor vragen vind je hier op kaart.
We vragen dat deze bruggen en hellingen als topprioriteit aangepakt worden, zodat fietsers en voetgangers bij de werken aan de Antwerpsesteenweg / Orchideestraat (2019) een veilig alternatief hebben. Zowel AWV als de stad Gent zijn hiervoor verantwoordelijk. AWV voor de bruggen en hellingen. Stad Gent voor verdere fietsinfrastructuur.
Daarna kunnen soortgelijke bruggen over de R4, E17, E40, Schelde en kanalen aan de beurt komen.
Fietsersbond Gent maakt later in 2018 hier een inventaris van.

7 Responses to “Persbericht: Gents MilieuFront en Fietsersbond schilderen zelf fietsinfrastructuur in Oostakker”

  1. j. Says:

    AWV is bezig soortgelijke bruggen te renoveren in Vlaanderen, o.a. over de R4 in Destelbergen en over de E40 meer naar Aalst. In de Wellingenstraat in Destelbergen werd de brug onlangs afgewerkt. Er werd NIETS voorzien voor fietsers. Het lijkt erop dat AWV de bouwplannen uit de jaren 70 gewoon heeft hergebruikt…

  2. Frans Says:

    Tja, volgens de wegcode is hier alles “in orde”, want je kan hier geen fietser inhalen zonder overtreding (zijdelingse afstand van 1 m en volle witte streep). De pakkans voor dergelijke iedereen-doet-het-overtredingen is NUL.

  3. Jan Says:

    Ter info, de hellingen zijn niet voor AWV, maar voor de stad.
    De brug van Smalleheerweg staat op de planning voor renovatie en wordt een fietsbrug (knip voor autoverkeer). (Tenzij de stad nog van mening veranderd.)

    De bovenbouw van een brug is vaak gekoppeld aan de structuur van de brug. Bij een renovatie is het dus vaak niet eens mogelijk om iets te wijzigen (afbreken en vervangen kan altijd natuurlijk).

    • yves Says:

      Vraagje: is dat overal te lande zo? Maw: zijn alle hellingen van de bruggen van de nieuwe A11 nu voor de gemeentes? Of de hellingen van de nieuwe brug in Bassevelde? Enerzijds: het is allemaal belastingsgeld (zowel bij de stad als bij het Gewest), dus het speelt geen rol welke overheid het aanpakt. Anderzijds: de hogere overheid legt in de jaren 70 infrastructuur aan als een stadsmuur, en zegt daarna tegen de lagere overheid: hands off. Van de 4 bruggen over de R4 in Oostakker is er maar één brug die fietsers een plaats geeft. En dan zwijgen we nog over de voetgangers…

      • Jan Says:

        Tenzij er andere afspraken gemaakt zijn.
        “Hands off” van de brug klopt overigens ook niet, de gemeente mag de markeringen op de brug normaal gezien aanpassen.
        Het probleem is dat veel infrastructuur van de jaren 70-80 is en er toen totaal geen rekening werd gehouden met fietspaden (of extreem smal). Heel vaak is het zeer moeilijk om dat aan te passen. (De goot kan je op een brug vaak niet verplaatsen.)
        De “simpele” oplossing is om er dan een fietsbrugje naast te hangen of een uitkraging maken aan het voetpad (op voorwaarde dat de structuur dat aan kan (vaak niet het geval).

      • Jan Says:

        PS, de A11 is een speciaal geval aangezien het een PPS. Daar zal het dus afhangen wat er in de contracten is opgenomen.


    • Ik zit vol ongeduld te wachten op de knip van de Smalleheerweg brug. Ik moet er elke werkdag 2 keer over. En het is daar zowel op de brug als in beide aanlopen levensgevaarlijk. De bedoeling van de witte strepen in het midden is me een compleet raadsel. Op een uitzondering na respecteert het niemand. Of ze nu zien of er tegemoetkomend verkeer is of niet, dat maakt allemaal niet uit. Als de knip een feit is hoop ik dat de aanloop naar de brug vanaf Volvo ook een fietspad krijgt. Dat stopt nu aan het begin van de helling.

      Het is daar zo erg dat ik zorg dat ik een halfuur te vroeg op mijn werkpost sta om zo de massa aanstormend geweld voor te zijn. En na het werk verlaat ik pas 20 minuten na het einde de fabriek zodat het vertrekkend geweld bijna helemaal weg is.

      Volvo betaalt sinds mei nu ook fietsvergoeding. In de campagne er naartoe gaven ze alleen tips hoe fietsers zich moeten gedragen (de wegcode respecteren, opvallende kledij, veilige fiets…). Hoe de autobestuurders zich moeten gedragen tegenover de fietsers daar werd me geen woord over gesproken.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: