Nieuw (4): een knip in het Oosten

door yves

Dankzij Jan leer ik iets van windstreken.
Na het Westen komt het Oosten aan bod.
Deze week kon je hier in de Gentenaar lezen dat de Alfons Braeckmanlaan geknipt wordt voor autoverkeer.
Een knip in het Oosten.
De Alfons Braeckmanlaan was zo één van die smalle wegen waar je als fietser op het randje van de weg ging fietsen om het haastige sluipverkeer tussen Gent en Destelbergen te ontwijken.
Vorige maand was een prelude zichtbaar:

21jul13, 09u43, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u43, Alfons Braeckmanlaan

21jul13, 09u44, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u44, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u45, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u45, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u46, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u46, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u47, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u47, Alfons Braeckmanlaan

21jul13, 09u48, Alfons Braeckmanlaan
21jul13, 09u48, Alfons Braeckmanlaan
Zal dit het Gentse luik worden van de fietssnelweg richting Antwerpen?
Momenteel zijn de wegenwerken aan de gang:
08aug13, 21u03, Alfons Braeckmanlaan
08aug13, 21u03, Alfons Braeckmanlaan

08aug13, 21u03, Alfons Braeckmanlaan
08aug13, 21u03, Alfons Braeckmanlaan
Aan de andere kant van de spoorweg ligt een typische huisje/opritje/autotje-verkaveling.
Typisch?
Toch niet helemaal.
Verschillende straten zijn met elkaar verbonden door (fiets)paden:
08aug13, 21u07, Mierenbospad
08aug13, 21u07, Mierenbospad

08aug13, 21u07, Beelbroekhof
08aug13, 21u07, Beelbroekhof

Er is zelfs een bouwafvalpaadje om de kortste fietsroute naar Gent te creëren:

08aug13, 21u06, tussen Beelbroekhof en Ketshage
08aug13, 21u06, tussen Beelbroekhof en Ketshage

Wie van hieruit naar Gent fietst zal dit een stuk veiliger kunnen doen.
Hopelijk komt binnenkort ook een aannemer langs in de verbinding tussen Victor Braeckmanlaan en Kriekerijstraat:

08aug13, 20u56, Rozebroekslag
08aug13, 20u56, Rozebroekslag
Je kan sinds dit jaar via de Prettige Wildernis kasseiloos doorfietsen tot aan de grenzen van 9000 Gent.
De meest rustige route is langs de recent heraangelegde Oscar Colbrandtstraat, gevolgd door Engelstraat en Krekelberg:
08aug13, 20u52, Oscar Colbrandtstraat
08aug13, 20u52, Oscar Colbrandtstraat
Allen naar het Oosten!

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

9 gedachten over “Nieuw (4): een knip in het Oosten”

  1. alvast is de alfons braeckmanlaan een heerlijk stuk uitweg uit gent momenteel, nu de wagens er zich niet door wagen, en het asfalt, op een klein stuk na, veel beter smaakt.

    het ideale fietspad, denk ik vaak als ik die uitweg neem, is een voor wagens onderbroken niet-betonbeplaatte weg. enkele metertjes kapot geslaan asfalt en een fietsdoorgang. meer autoblokkades graag.

  2. Vorig jaar reed ik elke dag door de Alfons Braeckmanlaan. Ik ben ermee gestopt omdat ik het te gevaarlijk vond. Ik zocht en vond een veiliger, weliswaar langere, weg. Maar als deze weg afgewerkt is zou ik mijn w-w traject opnieuw kunnen veranderen. Zou mijn rit met 3 km (enkel) inkorten.

  3. Het glas is half vol of voor mij half leeg ,langs L59 zal er een rode plek zijn en langs lijn 50 kon men naast spoor van Melle station tot Ledeberg (Hundelgemsesteenweg) een fietspad aanleggen ,maar het staat niet op te plannen dus kans verkeken ?

  4. Tussen Lokeren en Beveren is sinds kort , eigenlijk pas sinds vorige week , de lange afstandsroute effectief een feit , met de aanleg van laatste ontbrekende stukje fietspad in Waasmunster.
    Je kan het zien in dit fotoverslag van fietserbond Sint Niklaas.
    https://plus.google.com/photos/107785190671303244760/albums/5900909280774636193?authkey=CNCQ2PCyjp223QE

    Evenwel perfectie zal het nooit worden , door het vele plak werk van kleine aanéénsluitende stukken fietspad met verschillende ondergrond nog eens .
    Maar ik moet wel zeggen dat ik het nu vaker gebruik , vooral richting Beveren , vanuit Lokeren.
    Naar Gent toe , voorlopig nog minder vooral omdat nog één cruciaal deel missen tussen Lochristi en Lokeren zijnde , en vooral ook wat voorbiij Lochristi volgt, al hoewel het merendeel in onverharde vorm in feite al ligt , het moet alleen aangepakt worden.

    1. Wat ik op die foto’s zie, is leuk voor toeristisch gebruik (dus b.v. als LF = langeafstandsfietsroute) en kan functioneel mogelijk ook van pas komen, maar ik hoop dat er niemand beweert dat het een fietssnelweg of fiets-o-strade is.

      1. Grote probleem dat zich stelt dat dit een lappendeken is van fietspaden , eerst voor puur lokaal gebruik , nu opgehemeld naar provincie niveau. En dus moet bepaalde delen zeker nog in kwaliteit standaard verhoogd worden. Eén huidig deel is bijvoorbeeld eigenlijk veel te smal om voor fietssnelweg door te gaan.
        Maar super de luxe fietsostrades zijn in dit dichtbebouwde Vlaanderen niet meer mogelijk. Ik wil nog eens zien hoe ze in Gent alle hoekjes en kantjes zullen moeten gebruiken om juist maar de spoorweg te kunnen volgen.

        1. Het realiseren van ‘echte fietssnelwegen/fiets-o-strades’ vraagt een lange termijn ruimtelijke planning en een behoorlijk investering. Dus de eerste decennia zie ik ook niet hoe overal in grote steden echte fietssnelwegen tot in het centrum aangelegd kunnen worden.
          Maar ik vind correct communicatie daarover ook belangrijk. Als men b.v. ergens op een route maar 2 meter breedte ter beschikking heeft, dan is het prima dat die 2 meter comfortabel wordt ingericht om de route zo optimaal mogelijk te maken. Maar ik vind niet dat men dat gedeelte als fietssnelweg mag bestempelen. Dat lijkt misschien een niet zo belangrijke semantische kwestie, maar door minderwaardige stukken als fietssnelweg te bestempelen verlaagt men de normen voor die fietssnelwegen. En dat is wat ik in werkelijkheid ook zie gebeuren.

          Als het onmogelijk blijkt om op dit moment in stadscentra fietssnelwegen te creëren, dan moet men maar zeggen dat de fietssnelwegen mensen tot de rand van de steden brengen en dat binnen de steden enkel gestreefd wordt naar zeer goede fietspaden maar niet met dezelfde kwaliteitsnormen als een fietssnelweg.

  5. Opdat niemand de draad kwijtraakt, plaats ik hier ook de links van de BELANGRIJKE UPDATE!

    De Alfons Braeckmanlaan in Sint-Amandsberg wordt dan toch niet doorgeknipt voor auto’s. Dat laat het Gentse stadsbestuur donderdag weten. Het plan om de weg, die met veel sluipverkeer te maken krijgt, in het midden af te sluiten voor auto’s stootte op heel wat protest en een petitie met tweeduizend handtekeningen. In ruil komt er een vrijliggend fietspad en snelheidsvertragende ‘asverschuiingen’.

    https://fietsbult.wordpress.com/2013/08/30/gentse-fietsersbond-teleurgesteld-over-alfons-braeckmanlaan/

    http://www.gentblogt.be/2013/08/30/alfons-braeckmanlaan-wordt-dan-toch-niet-geknipt

Plaats een reactie