Home

Tuupe (1)

9 juni 2009

Het gewest deed een vrij degelijke aanpassing van de situatie aan de brug over de E17 vlakbij het UZGent.

07jun09, 18u32, Ottergemsesteenweg Zuid

07jun09, 18u32, Ottergemsesteenweg Zuid

Het fietsverkeer werd weggehaald van de op- en afritten van de E17 en het kruispunt richting Ivago. De snelheid van de vuilniskarren is berucht.
Het eenrichtingsfietspad aan de overzijde werd omgebouwd tot tweerichtingsfietspad:
07jun09, 18u31, Corneel Heymanslaan

07jun09, 18u31, Corneel Heymanslaan


Dat is een goede zaak. Vooral omdat het daar de komende maanden met de renovatiewerken op de E17 een heksenketel belooft te worden. Dit is dus een mooi staaltje van fietsvriendelijk anticiperen.
De oprit naar het UZGent bleef op wat rode verf na ongemoeid:
07jun09, 18u38, Corneel Heymanslaan

07jun09, 18u38, Corneel Heymanslaan


Fietsers en voetgangers krijgen iets verderop een oversteekplaats:
07jun09, 18u38, Corneel Heymanslaan

07jun09, 18u38, Corneel Heymanslaan

07jun09, 18u39, Corneel Heymanslaan

07jun09, 18u39, Corneel Heymanslaan

Morgen een paar opmerkingen over dit project.

5 Responses to “Tuupe (1)”

  1. DriesO Says:

    “Dit is dus een mooi staaltje van fietsvriendelijk anticiperen.”

    Mogelijk passen deze werken in een langetermijnvisie om langs deze as een veilig en comfortabel tweerichtingsfietspad uit te bouwen, maar het resultaat is op dit moment NIET fietsvriendelijk.

    Ik ben ook niet akkoord dat deze werken eerst in de krant aangekondigd werden als “verbetering voor de fietser”, terwijl de echte reden is om de autodoorstroming rond de afritten beter te beheersen, in afwachting van het toekomstig Arteveldestadion.

    De uitrit van het UZ onderaan de brug is niet verenigbaar met een tweerichtingsfietspad: leveranciers en werknemers die daar met de auto het UZ verlaten, proberen zich te lanceren om een plaats te veroveren tussen de in file rijdende of aanstormende auto’s, en hebben dan geen oog voor de fietsers die van rechts van de brug komen rijden, alhoewel die voorrang hebben op hun tweerichtingsfietspad.

    Collega’s waren vorige week getuige van een ongeval op deze plaats tussen een fietser en een wagen.
    Een andere collega is vrijdag op een haar na tegen een fietser gebotst. Beiden zijn zich zowat doodgeschrokken, wat bij hem de uitspraak ontlokte “dat hier nog doden gaan vallen”.

    Ik vraag ook af wat het Gewest bedoelt met “beveiligde oversteek” in de aankondiging:
    “Door de zachte weggebruiker voor en na de Heymansbrug een beveiligde oversteek met middenberm te geven…”

    want ik zag deze melding van een fietsster:

    “…dat de voorziene oversteekplaasten absoluut onveilig zijn. Richting stad wordt van de fietsers gevraagd om mar dan een volledig haakse beweging in te zetten op een plaats waar de auto’s 70km/h en meer mogen rijden; de oversteekplaats is bijzonder sumier aangegeven.Ik vrees dat de vele buitenlandse vrachtwagens die daar passeren deze oversteekplaats niet eens opmerken. Het gevolg hiervan is dat ik de voorbije dagen meerdere fietsers deze haakse beweging heb zien overslaan en schuin oversteken omdat dit je snelheid, net voor een brug, enorm naar beneden haalt. Als je van de brug komt moet je dan weer ter hoogte van het UZ opnieuw oversteken, wat enkel veilig kan via het zebrapad als voetganger. Leuk is anders. “

  2. Frans Says:

    Een detail op de laatste foto bevestigt hoe absoluut onveilig deze fietsoversteekplaats is: het verkeersbord met omgekeerde driehoek is al aangereden, en zeker niet door een fietser.

  3. dirk Says:

    En ook hier weer de fout die zowat overal opduikt, nl. een fietsoversteekplaats zonder voorrang op het autoverkeer naast een zebrapad (waarop voetgangers dus wel voorrang hebben). Dit zorgt overal voor verwarring bij de autobestuurders, sommige stoppen voor de fietsers anderen niet. Dit soort situaties moet dringend verboden worden, zodat zowel fietsers als voetgangers voorrang krijgen en de verkeerssituatie voor iedereen duidelijk is.

    • DriesO Says:

      dirk,
      hoewel ik het betreur dat fietstrajecten bijna nergens voorrang hebben als ze autotrajecten kruisen, zou ik een fietsoversteekplaats nooit zomaar voorrang geven zonder andere beschermende maatregelen (verkeerslichten, verkeersplateau, harde infrastructurele zone-30-maatregelen…)

      We weten allemaal hoe het autoverkeer als een olifant door een porseleinwinkel wandelt, en hoeveel fouten alle weggebruikers maken.

      Ik vrees dat het enkel onveiliger wordt als we de verantwoordelijkheid om te stoppen aan autobestuurders overlaten die aan hoge snelheid en beschermd door een blikken omhulsel langs deze weg razen.

      PS.
      Sommigen beschuldigen fietsers van veel overtredingen te begaan, maar fietsers zijn wel zo slim om gevaar zoveel mogelijk te vermijden, juist doordat ze niet beschermd zijn.
      (Heel wat overtredingen van de wegcode door fietsers zijn trouwens om gevaarlijke situaties te vermijden, wat ze nog niet goedpraat, natuurlijk).

      PPS.
      Dat sommigen verkeerdelijk de indruk hebben dat fietsers meer geneigd zijn om overtredingen te begaan dan autobestuurders komt vooral omdat auto’s systematisch voorrang krijgen op dit soort kruisingen.
      Het autoverkeer kreeg hoofdwegen waarop het vrije baan kreeg en waar heel weinig verkeersregels meer kunnen overtreden worden, een situatie die we ondertussen zo gewoon zijn dat het ons niet meer opvalt…

  4. DriesO Says:

    Fietsbult schreeft:
    “De snelheid van de vuilniskarren is berucht.”

    Inderdaad, de rotonde aan het UZ is nog maar open en…

    “Eerder op de dag is een vuilniswagen gekanteld op de Heymanslaan, ter hoogte van de nieuwe rotonde. Deze namiddag wordt de rijbaan in de richting van de snelweg voor onbepaalde tijd volledig afgesloten voor de takeldiensten. Dat kan verkeershinder veroorzaken tijdens de avondspits”


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: