Hoe raak ik aan de overkant? (3)

In deze reeks: waarnemingen van een fietser die zich afvraagt hoe hij aan de overkant moet raken.


Aflevering 3:

Deze keer wil ik van Ham of Désiré Fiévéstraat, richting Bataviafietsbrug (naar Weba, haven, Oostakker of om de Dampoort te vermijden).

Maar eerst dus die drie rijstroken van de R40 oversteken:

Ham – R40 Stapelplein

Er staan verkeerslichten voor de auto’s op de R40, maar als overstekende fietser moet je ook hier gissen wanneer die weer zullen beginnen rijden.

Een niet-assertieve fietser kijkt dan naar de oversteekplaats voor voetgangers aan zijn linkerkant, met drukknop. Om daar te raken moet je eerst 20 meter in tegenrichting stappen, met een oversteek zonder zebrapad. Riskeren om op een hoopje gereden te worden door rechts afslaand autoverkeer?

Ham – R40 Stapelplein

 

R40 Stapelplein – D. Fiévéstraat – Ham

 

Duidelijk? Veilig? Voor mij niet.

4 gedachten over “Hoe raak ik aan de overkant? (3)”

  1. Zolang er geen werk gemaakt wordt van de oversteekbaarheid van de R40 is het nieuwe mobiliteitsplan een maat voor niets. Of is het de bedoeling van dat plan om het autoverkeer zodanig te concentreren op die ring dat alles vastzit? Dan is het natuurlijk gemakkelijk om als voetganger of fietser tussen de stilstaande auto’s te laveren. Concreet: wanneer de Ottogracht “geknipt” wordt komt die verkeersstroom terecht op het Stapelplein.

  2. Op die plaats moet iemand mij eens uitleggen hoe je, zonder een overtreding te begaan, met de fiets de post bereikt komend van het stapelplein.

    (hint: aan het zebrapad afstappen en een deel te voet lukt al niet want op het zeer smalle voetpad staat een elektriciteitscabine)

Plaats een reactie