Wanneer wordt de Keizerpoort veilig?

Exact één jaar geleden, op een druilerige dag, stonden hier aan de Keizerpoort in Gent 200 fietsers op het kruispunt. Enkele dagen voordien werd hier een 13-jarige jongen levensgevaarlijk gewond nadat hij was aangereden door een vrachtwagenbestuurder die rechtsaf sloeg. De fietser was rechtdoor aan het rijden. Deze mensen kwamen op straat om aandacht te vragen voor dit gevaarlijk kruispunt dat al jarenlang op de zwarte lijst staat. Allemaal vonden ze het de moeite om na hun dagtaak tot hier te komen om actie te voeren. Het signaal was aangekomen bij de bevoegde instanties Agentschap Wegen en Verkeer en het Gentse stadbestuur. Snel volgden beloftes van beiden. Snel volgde ook een maar. Eén jaar later zijn de beloftes, op enkele kleine aanpassingen na, beloftes gebleven. Wat zouden de mensen die hier 1 jaar geleden stonden hiervan denken?

Bezetting Keizerpoort 7 maart 2023

Aanrijding 13 jarige jongen Keizerpoort 3 maart 2023

Fietsersbond Gent heeft  getuigenissen van fietsers afgenomen aan dit kruispunt. Enkele zijn hier opgehangen. Steeds kwamen dezelfde woorden terug: gevaarlijk, druk, geen plaats,… . De getuigenissen van de fietsers die hier niet durven fietsen ontbreken spijtig genoeg.   Ook de gemaakte beloftes van toen staan erop vermeld.

Getuigenissen aan de Keizerpoort

Het is er nog steeds niet conflictvrij zoals je kan zien op deze foto. 7 maart 2024

De stopstreep voor bestuurders werd enkele meters naar achter geplaatst zodat fietsers zichtbaarder worden. Ook werd een knipperlicht bijgeplaatst die moet wijzen op de aanwezigheid van fietsers. Merken bestuurders dit licht op? Ondertussen kunnen bestuurders nog steeds rechtsaf slaan terwijl fietsers rechtdoor fietsen. Ook werd de toepassing van het  Gentse werfcharter uit 2018 nog eens vanonder het stof gehaald. Wordt hier ondertussen op gecontroleerd? Alle andere beloftes op deze borden? We wachten erop. Ondertussen blijft het kruispunt op de zwarte lijst staan en riskeren de fietsers hier elke dag hun leven..

3 jaar geleden gebeurde eenzelfde aanrijding aan het kruispunt Einde Were met de Nieuwe Wandeling. Een 40-jarige fietsster werd aangereden door een vrachtwagenbestuurder die rechtsaf sloeg. Enkele dagen later kwamen ook hier fietsers op straat om aandacht te vragen voor conflictvrije kruispunten. Dit gebeurde toen op 14 verschillende kruispunten in Vlaanderen.

Aanrijding 40 jarige fietsster kruispunt Einde Were-Nieuwe Wandeling 18 augustus 2021

Ondertussen is dit kruispunt “maximaal” conflictvrij gemaakt. En daar zit net de angel. Het is conflictvrij gemaakt voor de bestuurders. Linksaf slaan op rechtdoorgaand verkeer kan niet meer door de lichtenregeling. Rechtsaf slaan voor bestuurders terwijl fietsers ook groen licht hebben kan nog steeds.

Hoe kan dit? Zolang het heilige woord “doorstroming” opduikt zullen er geen sluitende verkeersveilige maatregelen genomen worden. En ja, een schepen of minister van mobiliteit is maar zo sterk als zijn of haar ambtenaren waarover ze beschikken. Als daar de overtuiging of de wil ontbreekt, als daar nog steeds de bril van de voorruit spreekt…

De aanrijdingen die hier ter sprake gekomen zijn worden specifiek niet als ongeval omschreven door de Fietsersbond Gent. Het zijn geen ongevallen, het zijn keuzes gemaakt door het beleid, systeemfouten, noem het zoals je wilt maar het zijn geen ongevallen. Fietsers aanvaarden dit niet meer.

In een reactie laat Agentschap Wegen en Verkeer weten dat er een studie loopt maar het niet evident is. Zo hebben ze te kampen met plaatsgebrek, wettelijke voorschriften en technische beperkingen. Ze zoeken naar een creatieve en pragmatische oplossing.

Ondertussen blijven we wachten op een veilige Keizerpoort en de vele andere zwarte kruispunten. Binnenkort zijn het verkiezingen en ook dan zullen weer veel beloftes gedaan worden. Momenteel is de verkiezingscampagne reeds op gang geschoten. Over verkeersveiligheid blijft het voorlopig stil…

2 gedachten over “Wanneer wordt de Keizerpoort veilig?”

  1. Je noemt het een kleine ingreep, maar ik denk eerlijk gezegd dat het verplaatsen van de stopstreep een enorme impact heeft op de veiligheid. Dat was voor de herinrichting zeven jaar geleden geen specifiek gevaarlijk kruispunt (niet gevaarlijker dan de rest van de R40 en de rest van de Brusselsesteenweg). Er is dan de compleet onbegrijpelijke keuze gemaakt om bij de herinrichting die stopstreep drie meter verderop te leggen en op die manier is een nodeloos gevaarlijke situatie gecreëerd, waar fietsers op groen moeten wachten in de dode hoek van vrachtwagens. Dit lijkt geen enkel voordeel gehad te hebben op vlak van bijvoorbeeld doorstroming, en die absurde aanpassing is ook onmiddellijk teruggedraaid toen dit kruispunt een paar keer in het nieuws kwam. Dus ik kan enkel vermoeden dat dit geen kwestie was van een trade-off, maar echt gewoon incompetent ontwerp?

    Versta mij niet verkeerd, ik ben ook voorstander van conflictvrije kruispunten en gescheiden fietspaden en dat soort fundamentele maatregelen. Maar echt kwalijk vind ik juist kleine dingen zoals die stopstreep, waar geen trade-off tussen doorstroming en veiligheid nodig is. Waar gewoon iemand eens tien minuten moet nadenken over veiligheid i.p.v. lukraak een streep te tekenen op een plan. Waarom is dat nadenken indertijd niet gebeurd, maar pas nadat er een zwaar ongeval was? Hebben we een garantie dat er in de toekomst wel rekening gehouden wordt met fietsveiligheid bij het uittekenen van kruispunten?

  2. Dat er nog altijd eerst doden moeten vallen vooraleer er bereidheid is om de stopstrepen voor auto’s en fietsers bij dergelijke kruispunten uiteen te leggen is onbegrijpelijk.
    Een verhaal van 40 (!) jaar geleden. De Kortrijkse schepen Decabooter had de portefeuille van openbare werken geambieerd, maar dat was niet gelukt. Omdat hij bleef lastig doen, creëerden ze speciaal voor hem als troostprijs een portefeuille „verkeersveiligheid”.
    In de deelgemeente Bissegem slaat een vrachtwagen rechtsaf op de N8 om de R8 op te rijden en een fietsende scholier laat het leven…
    De N8 viel onder de bevoegdheid van het Bestuur der Wegen en de R8 viel onder de bevoegdheid van de intercommunale E3, bestuur dat de autosnelweg E3 (nu E17) had aangelegd en beheerde. Aan de top van beide besturen zat, in een ivoren toren, een hoofdingenieur-directeur. De kruispunten waren een tussen twee ivoren torens gedeelde bevoegdheid
    Schepen Decabooter wist toen al dat het uiteenleggen van de stopstrepen levens kon redden en sprak de hoofdingenieurs aan om dit te doen.
    Van lef gesproken. Een schepen met als hoogste diploma middelbaar onderwijs die het aandurfde om burgerlijk ingenieurs oplossingen te dicteren.
    Uiteindelijk zijn de ingenieurs gezwicht voor de doorzettende schepen. De belijning werd aangepast.
    Bij mijn weten is er sindsdien op die plaats geen gelijkaardig ongeval meer geweest.
    Dat er NA VEERTIG JAAR nog altijd eerst doden moeten vallen vooraleer er bereidheid is om de stopstrepen voor auto’s en fietsers bij dergelijke kruispunten uiteen te leggen is onbegrijpelijk.

Plaats een reactie