Home

Van het westelijk front veel nieuws (1)

6 augustus 2013

door jandefietser

Wie de laatste tijd door Drongen fietste kreeg de indruk dat Drongen herschapen is in één grote bouwwerf. Vooral rond de spoorweg wordt gewerkt, maar ook elders is er heel wat activiteit. De hoofdbrok is het extra spoor richting Brugge, maar voor de fietser is vooral wat onder en naast de sporen gebeurt van belang. Zo is het de bedoeling dat je binnenkort zowat rechtdoor kan fietsen van Drongen station naar Gent-Sint-Pieters.  Maar als fietser wil je niet altijd in dezelfde richting als de trein: soms wil je de sporen dwarsen. Ook daaraan wordt gewerkt in Drongen. Nu, als er gewerkt wordt heeft dat soms resultaat.

Over de brug over de Ringvaart hebben we het hier al gehad en de Sneppenbrug (ik vermoed dat het Sneppenbrug is met een n in het midden en niet de Sneppebrug. Ze ligt per slot van rekening aan het eind van de Sneppenbrugstraat) kwam hier al aan bod. Blijft dus de derde brug, die over de Leie vlak bij Drongen. Je kan er nog niet over rijden —er wordt nog gewerkt aan de opritten— maar de brug zelf ligt er al wel.

13jul13, 13u46, brug over de Leie

13jul13, 13u46, brug over de Leie

Het is een simpele rechttoe-rechtaanbrug geworden, zoals we die graag hebben. Je kan er ook vlot onderdoor.

Het is interessant om de onderdoorgang te vergelijken met die onder de Sneppenbrug.

31jul13, 19u24, Sneppenbrug

31jul13, 19u24, Sneppenbrug

Het eerste wat duidelijk is: voor de nieuwe onderdoorgang is veel minder beton gebruikt dan voor de oude. Het tweede: hij is veel praktischer. Al is de nieuwe doorgang een eindje smaller, toch kan je er veel gemakkelijker een tegenligger kruisen.

Vreemd dat twee doorgangen die amper 1300 meter van mekaar liggen, die door dezelfde bouwheer gebouwd werden en die dezelfde elementen hebben (allebei een metalen rooster in het midden van de rijweg, identieke railing) zo kunnen verschillen.

Mischien is dit nu vooruitgang: leren van de fouten uit het verleden.

3 Responses to “Van het westelijk front veel nieuws (1)”

  1. els vanden berghe Says:

    Ik fiets dagelijks langs deze route naar het werk en moet deze spoorlijn 3 keer onderdoor om thuis te geraken, ook met het nieuwe fietspad. Daar kan ik nog mee leven, rechtdoor is anders ook maar saai. Wat wel spijtig is, is dat je over dat traject van 1300 meter waarover je het hebt, wel 5 keer een helling (waaronder voor mij toch een paar stevige) op en af moet. Ze hadden nochtans een mooi stuk op dezelfde hoogte kunnen aanleggen, maar dat hebben de ingenieurs blijkbaar niet ingezien.

  2. jandefietser Says:

    Een vreemde bult is de Pontstraat/Ganzerikstraat. Die gaat plotseling omhoog tot op de hoogte van de sporen om pakweg 200 meter verder terug naar beneden te gaan, zonder duidelijke reden. Iemand een idee waarom dat is? En ja, men had die bult kunnen verbinden met de brug over de Ringvaart zonder naar beneden te gaan.

  3. els vanden berghe Says:

    Onder die bult zit een koker waardoor een stuk oude leiearm stroomt die de spoorweg kruist. De Assels staan bekend om hun overstromingsgevaar en wellicht hebben ze de koker groot genoeg willen nemen om de afwatering niet te belemmeren. Maar dan nog, inderdaad zoals jandefietser zegt, hadden ze dat stuk gewoon op dezelfde hoogte kunnen laten aansluiten op de brug over de Ringvaart. Dat scheelde dan weer een helling.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: